lördag 26 augusti 2017

Sofiero och Monty Don

Idag besökte jag Den stora trädgårdsfesten på Sofiero tillsammans med min mor och syster. Det var visserligen molnigt, men regnet höll sig borta och det var i stort sett vindstilla. Kort sagt - en helt perfekt trädgårdsdag.

Naturligtvis fanns det mycket att se, men jag kunde inte låta bli att tycka att det borde ha funnits ännu fler inspirationsträdgårdar. Nåja, de som fanns bjöd på vacker blomning.


Jag fastnade för en hel del saker. Bl a den här fantastiska gula cykeln vars korg var överfull med färgsprakande växter. På sadeln fanns ett knippe rabarber tillsammans med en handskriven lapp: "Någon har lagt rabarber på min cykel." Jag är en väldigt lättroad madam, så den skrattade jag gott åt.


En sån här klänning hade jag verkligen kunnat tänka mig! Tänk att svassa runt i den i trädgården en lördagseftermiddag. Kanske med ett glas vitt vin i handen?
 

Slottstrappan var dekorerad med gladiolus och dahlia. Otroligt vackert och väldigt smakfullt.
 

På trädgårdsscenen var det full aktivitet. Bl a lyssnade vi till Peter Englander som pratade om vädret och medelhavsväxter. Underhållande kille det där, och jag lärde mig nog en hel del.

Dagens stora höjdpunkt var utan tvekan Monty Don som höll en hel timmes föreläsning på scenen om sin kärlek till trädgården. Otroligt bra och inspirerande. Vi hamnade längst fram och kunde njuta riktigt mycket av hans framträdande.


Hädanefter ska jag göra precis som Monty - titta en stund på min trädgård en liten stund varje morgon och försöka se den som om det vore första gången. På så sätt lär man känna sin trädgård på ett djupare plan.

Bilden är tagen av min syster


Efter framträdandet smet vi lite närmare och tog några närbilder på vår stora idol Monty. Men nä, det blev inga selfies. Mina barn tycker att jag fegade ur, men ärligt talat är jag nöjd så här. Det räcker att ha stått en meter ifrån. Hihi!

2 kommentarer:

  1. Tipper du hadde en fantastisk opplevelse, både i slottshagen og med Monty🌻

    SvaraRadera
  2. Jag var också på Sofiero i helgen. Har varit där ganska många gånger och måste nog säga att inspirationsområdet var det sämsta hittills i mitt tycke. Precis som du skriver var det ett magert utbud och det lilla där var, nja. Köpte lite växter och annat så var ändå nöjd med dagen.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.