måndag 28 augusti 2017

Broccoli, kronärtskocka och det sämsta sommarvädret sedan 1862

Jag provar en ny grönsak varje år och i år har turen kommit till broccoli. För att slippa onödigt mycket problem med larver och kålfjärilar så valde jag att odla dem i kruka i växthuset. Några larver har jag haft, men det har inte varit något större angrepp så det har fungerat fint.


Det har varit en långsam process tycker jag, kanske har jag gjort helt fel, och först nu har det börjat bildas en broccoli på en av plantorna. Men jag är glad för det lilla och ser fram emot att få äta upp den. Hihi! Hur gör man för att få njuta av dem tidigare på säsongen? Hur gör ni andra?

I en av pallkragarna har jag fyra kronärtskockor av sorten "Violet de Provence". Hittills har jag skördat en och inom kort kan jag plocka in ytterligare en till lunch eller middag. Det ser jag fram emot för det här var en väldigt smakrik och god skocka.


Jag tänker försöka övervintra dem i pallkragen genom att ösa på med löv som täckning. Jag har provat mängder med olika övervintringsmetoder och har aldrig lyckats med någon. Så den här gången tänker jag prova med löv. På Sofiero odlar de "Herrgård" och täcker dem med löv under vintersäsongen. "Herrgård" ska visserligen vara mer härdig... Tja, vi får se hur det går.


I pergolan blommar två klematis. De är fina båda två, men jag tycker lite extra mycket om den här nedan eftersom det är ett rotskott från mina föräldrars trädgård. Växter med en historia betyder alltid lite extra, eller hur?


Maken läste just högt ur tidningen OMNI "Den gångna sommaren har varit den sämsta på 155 år enligt smhi." Det har tydligen inte varit sämre sommarvärme sedan 1862. Wow. Tja, då har vi haft rätt att gnälla lite. Visserligen tycker jag att dagarna har varit helt ok, men jag har verkligen saknat de fina sommarkvällarna. Endast två gånger har vi suttit ute och ätit middag. Tänk så olika det kan vara! Låt oss hoppas att det dröjer 155 år till nästa dåliga sommar. Hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.