torsdag 27 juli 2017

Dagens tips: Bli av med getingbo

Under semestern har jag fått inte mindre än fyra getingstick. Sist jag blev getingstungen var jag nog i tioårsåldern, så det var ju ett tag sedan sist. Dock tillhör jag den lyckliga skaran som inte är det minsta överkänslig mot getingarna och sticken gjorde knappt ont över överhuvudtaget. Jo, i bland ska man ha tur.

Bilden är lånad från Wikipedia

Hur som helst. Till slut hittade vi getingboet och bara en halvtimme senare var varenda geting död. Och detta utan att ens behöva gå i närkamp. MYRR är fantastiskt bra mot getingar!

Så hur gör vi då?
Jo: det gäller att spruta in MYRR i getingboet. Alla getingar som befinner sig i boet dör i stort sett omgående. Detta gäller även drottningen, så hela stammen dör ut. T om de getingar som fortfarande befinner sig i pupp-stadiet dör. Det kan ju förstås vara lättare sagt än gjort att få in medlet. Vi brukar fylla ett rör med MYRR-pulvret och sedan fästa röret på en kompressor. Röret sätts sedan mot boets ingångshål. När sedan tryckluften slås på så skjuts medlet in i getingboet. Ju längre rör man använder desto längre bort kan man förstås stå. Vi använder ett 150 cm långt plaströr.

Det här är ett suveränt sätt. Och nu tänker jag inte få fler getingstick i år. Visserligen är jag inte känslig, men det känns ändå helt onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.