söndag 18 juni 2017

Underbar trädgårdsdag

Idag har jag och trädgården frotterat oss i sommar. Sommardofter. Sommarljus. Sommarkänsla. Sommarvärme. Sommarsol. Sommarpyssel. Halleluja så gott det är så här års!

Allt blommar så vansinnigt vackert just nu. Helst av allt skulle jag vilja trycka på en pausknapp. Tycker liksom inte att jag hinner se allt. Jag vill ju inte gå miste om en enda knopp.


Längst ner i trädgårdens ena hörn har jag staplat en kallmur. Mot den växer fingerborgsblommor och nävor. Blomningen är magnifik just nu och här vimlar det av insekter. Här är det verkligen läge för ett insektshotell.


I ruinen har Sympathie börjat slå ut. Inom kort kommer stänglarna att digna av röda rosor. Jisses så mycket knopp! Flädern hänger över det hela och faktiskt tycker jag att de vita fläderblommorna är pricken över i:et för tillfället.


Pionerna blommar villigt. Det här är nog favorit. Tror jag. Eller så är det den helrosa som är favoriten. Eller den helvita. Eller den röda. Eller... Nä, jag får nog ge mig. Jag gillar dem uppenbarligen allihop!


En liten översiktsbild. Den stora perennrabatten i förgrunden, kökslandets pallkragar i mitten och ruinen längst bort.


Det här är en lite annorlunda vy. Bilden är tagen från min solstol på trädäcket utanför växthuset. Rabatten intill däcket är frodig och bortom rabatt och trädgård sträcker ängen ut sig. Jag "borrowing the view" som Alan Titchmarsch säger i en av sina trädgårdsprogram (Garden secrets. Ett tips om ni inte redan har sett det!). Strålande bra formulerat tycker jag, så jag snor det rakt av.


Sist men inte minst bjuder jag på en bild på makens fantastiska bullar. Vaniljbullar och kanelbullar. De är löjligt goda kan jag meddela. Nackdelen med dem är att det är svårt att sluta äta när man väl har börjat... Hur som helst - en lång bullfest på altanen i solskenet blev det i eftermiddags. Hur gott som helst! Kan en söndag bli mer lyxig? Nej, jag tror faktiskt inte det.

Allt gott!

5 kommentarer:

  1. Så fint du har det! Bullar och strålande sol låter perfekt:)
    Fina vyer! Här har inte fläder och fingerborgsblommor börjat blomma ännu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt! Njut, njut, njut! ������

    SvaraRadera
  3. Ser härligt ut, Pionerna och fingerborgsblommorna har inte slagit ut här ännu, men snart.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Ett riktigt må bra inlägg! Och jag måste säga att ruinen ser så där härligt överväxt ut som jag tycker en ruin ska vara.
    / Luna

    SvaraRadera
  5. Så härlig utsikt du har från din solstol! Att sitta där med en kopp kaffe och nybakade bullar måste vara toppen.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.