tisdag 13 juni 2017

I ruinen växer det

Ruinen som jag anlade för fyra år sedan har blivit riktigt fin. Växterna har buskat till sig och allt har blivit lummigt och fint. Så här ser det ut idag:


 Från ena hållet...


 ... och från andra hållet.


På baksidan av ruinen växer en klätterhortensia. Den var liten från början men har tagit sig fint. Om ytterligare ett år borde den ha nått upp till kanten. Jag hoppas få se en liten blomma eller två i år.


Klätterrosen Sympathie har blivit jättefin i år! Den har klarat den gångna vintern galant och är full med blomknoppar. Den röda färgen är jätteläcker mot teglet. Hurra! Jag är sååå nöjd med detta.


På marken växer backtimjan mellan (och över) stenplattorna. I bakkant är lavendeln stor och frodig och alltihop doftar ljuvligt gott.


Flora Danica, min aprikosfärgade ros, växer fint i framkanten av ruinplanteringen. Flera knoppar är på väg att brista och det ser jag fram emot! Längst in i hörnet skymtar förresten en murgröna. Den har tagit sig fint, vilket är jätteroligt eftersom det från början bara var en liten reva som jag petade ner på vinst och förlust. Kul! Den får gärna täcka större delen av murväggen.


Den här stackars trädgårdshibiskusen lever ett motigt liv. Den behöver sannerligen annan jord för att kunna må riktigt bra. Jag har köpt rhododendronjord men än så länge ligger säcken oöppnad... herrejösses vad lång tid vissa saker tar... Nåja. Jag lovar härmed dyrt och heligt att detta ska åtgärdas kommande helg.

3 kommentarer:

  1. Ser helt ljuvligt ut i din ruin och så gott det kommer att dofta, vilken dröm att sitta där och koppla av !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så fint det är, med muren och växterna som klättrar upp.
    Där skulle jag gärna sitta och njuta.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Som jag önskar att jag hade en ruin! Den ser så mysig ut!
    Må så gott!
    Pia
    Ps. Boken har kommit fram.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.