fredag 26 maj 2017

Mängder med nytt

I växthuset växer det så det knakar för tillfället. Efter en lång och kall vår har det äntligen kommit in värme och ljus i mitt ljustempel och plantorna mår toppen.


För allra första gången odlar jag potatis i en stor hink i växthuset. Sorten heter Magda och kommer från LPM och det ska bli spännande att provsmaka om några veckor. Blommorna är på väg och förhoppningsvis slår de stora blomknopparna ut om ett par dagar. Men när är potatisen klar? Jag är som sagt helt ny på det här, så jag har ingen aning om vad jag håller på med... Hihi! Jag läste någonstans att man kan känna efter med handen under plantan, så det tänker jag göra. Jag hoppas på egen potatis till midsommar, så jag håller tummarna.


I ett hörn av växthuset växer den här Vinbärstomaten. Tomater odlar jag varje år och de verkar älska miljön för de brukar ge mängder av frukt. Just den här sorten är dock ny för mig, så det ska bli skoj att se hur det blir.


Kolla vilken matnyttig och rolig bok jag har köpt förresten! "PRAKTISKT LATIN för trädgårdsälskare" heter den och är skriven av James Armitage. Eftersom jag numera arbetar inom trädgårdsbranschen så känns det här med latin som ett måste. Varenda odlare snackar latin, så det gäller att hänga med. Boken är full av vackra teckningar och sidorna är sprängfyllda av information. Så nu blir det till att plugga!

Om någon undrar så är det jordgubbe Maximus (Fragaria Maximus om vi nu ska prata latin...) som skymtar i krukorna intill boken. De är en ny sort för mig och enligt information så ska frukten bli både smakrik och stor. Frågan är hur stor frukten faktiskt blir. Kommer en enda jordgubbe att fylla en hel skål? Tja, det kanske inte är så troligt. Å andra sidan spelar det inte så stor roll hur stor den blir, bara den smakar gott.

4 kommentarer:

  1. Å, den boken vill jag ju också ha och jag som nyss fått en annan leverans. Nu är den i alla fall noterad så det ska bli av. Den där jordgubben verkar spännande, bara det inte är ett enda stort hål inuti:-)
    När potatisen börjar blomma kan man börja kolla lite. Då kan några vara i ätstorlek.
    Tråkigt att det tajmade så illa när du var i närheten. Nu är det i alla fall någorlunda ansat och presentabelt här. Man får helt andra glasögon på sig när man bestämt sig för att ta emot folk.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Och jag är helt ny på det här med tomater, fick tre plantor av en kompis, och jag som inte har något växthus, hoppas det funkar ändå...

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Första året jag ska ha potatis också! Växer gör det men jag är helt novis på hur man ska göra allt eftersom det växer hi hi...ja hur svårt kan det vara egentligen?
    Underbara dagar har det varit nu, hoppas solen stannar några dagar till :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så spännande med så mycket som växer och frodas! :) Det är så härligt när man får skörda! ��

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.