söndag 28 maj 2017

Aklejornas tid

En av den här tidens bästa höjdpunkter är aklejornas vackra blommor. Jag tycker de är sååå fina!





Blomman är skir och vacker, men själva växten är fin även efter blomningen. Stänglarna är bara att klippa bort när blommorna har vissnat och kvar blir en fin grön "kudde" som ger ett mjukt intryck i rabatterna.

Vi har inte så många olika sorter i vår trädgård, det är mest de traditionella färgerna som sticker upp i rabatterna. Då och då överväger jag att skaffa hem några fler sorter, jag är särskilt förtjust i Black Barlow, men jag har ingen aning om var jag ska ha den. Den måste ha precis rätt sällskap för att komma till sin rätt. Så det får vänta ett tag till.

Black Barlow - en önskeblomma

7 kommentarer:

  1. Gillar också aklejor och låter dem sprida sig hej vilt! De verkar korsa sig glatt och kommer i alla möjliga höjder, färger och blomtyper. Har man en "ordning och reda"-trädgård men var sak på sin plats blir det kanske inte så bra men hos mig får de gärna poppa upp var de känner för. Hoppas att helgen har varit skön och att det går bra med din bok (jag hoppas också att du fick mitt mejl om bokskrivande även om svaret kom lite sent...)

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här är de också välkomna var de än poppar upp. Ju fler desto bättre.
      Absolut kom ditt mail fram! Tydligen har jag slarvat med svarandet... ber om ursäkt för detta. Jag har kommit till samma slutsats som du - det är tusen gånger roligare att skriva än att pyssla med marknadsföring. :/ Periodvis går det bra. Nu i veckan kommer en av mina böcker med i Allers Trädgård, och det känns lite roligt.
      Allt gott!

      Radera
  2. Visst är de ljuvliga. I min förra trädgård hade jag en massa sorter. Har sått några nya som jag fortfarande väntar på...Här har de vanliga inte slagit ut än, men snart:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Aklejor är fantastiska skapelser!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. En av mina favoriter, har många färger och sorter, vissa byter färg.
    Barlow och en lime är de jag gillar mest. De har inte slagit ut hos mig ännu, men några har stora knoppar.
    Ha det fint ! Marika

    SvaraRadera
  5. Så vackra aklejor. Dom kan poppa upp lite varstans men det är bara att rensa bort eller flytta eller ge bort om dom blir för många. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Aklejor är en av mina absoluta favoriter! Det är så härligt när de poppar upp överallt, döljer ogräset man inte orkat rensa och bäddar in hela trädgården i ett romantiskt, ljusgrönt och färgprickigt fluff. Dessutom alltid lika spännande att se om det dykt upp någon ny variant. Jag älskar det!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.