söndag 23 april 2017

Våren i trädgården

Trots kalla nätter och kyliga dagar så pågår våren omkring oss. Det blir grönare och grönare och igår såg jag de första gula blommorna på rapsfältet här i närheten. Själv klär jag mig löjligt varmt och ser nästan ut som en Michelingubbe när jag jobbar på i trädgårdarna. Lite märkligt är det allt.


I trädgården blir det också allt grönare. Ramslöken mår fint och sparrisen har tittat upp. Persikoträdet som jag slog in i duk förra helgen verkar ha klarat köldknäppen och blommar fantastiskt vackert. Nu håller jag alla tummar jag har för att temperaturen ska hålla sig någorlunda varm några dagar till.


Jag vet inte om jag blev mest överraskad eller mest glad när jag såg att rosmarinen faktiskt har lyckats överleva vintern! Halleluja! Jag vet inte hur många år jag har försökt övervintra rosmarin, och i höstas gav jag liksom upp. Jag tryckte ner en planta intill ett plank och tänkte håglöst att "tja, det här går väl inte det heller..." Men se tydligen fungerade det!


I dammen har sköldpaddorna vaknat. Då och då tittar de upp över ytan, men strax därpå dyker de ner igen. Jag förstår dem. Vem vill ligga och sola i blåst och småregn? För deras skull hoppas jag att solen snart kommer tillbaka och dessutom bjuder på lite värme. Sköldisarna behöver värma upp sig efter sin långa dvala.

I morgon inleder vi sista veckan av april. Låt oss hoppas att vädret gör ett lappkast och börjar bjuda på lite sol och värme istället.

4 kommentarer:

  1. Fint! och grattis till blomningen. Alltid skönt att se överlevarna efter en märklig vår.

    SvaraRadera
  2. Ja, kyligt och blåsigt är det trots att solen visar sig stundtals, vinterkläder gäller fortfarande.
    Jag är så glad för min ramslök, den har börjat föröka sig bra så nästa år har jag råd att äta av den, nu tar jag endast små smakbitar. Och rosmarinen har överlevt för första gången, jag har haft den i verandan. Vilken lycka att din överlevde ute!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Här har du oxå en michelingubbe;) Idag fick vi snö...igen!
    Vilken tur att persikoblommorna verkar ha klarat sig!!
    Kul med sköldpaddorna:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Härliga vårtecken men ja, jag hoppas också att det snart blir lite varmare igen! Vi har sått lite ute i lådan, men med något litet undantag verkar det inte som de små skotten är så sugna på att komma upp. Jag förstår dem!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.