tisdag 11 april 2017

Mycket att njuta av just nu!

Tänk vad vårdagarna går fort. Visst är det märkligt att de går fortare än till exempel vintermånaderna? Nu gäller det att njuta av varenda sekund.

Och njuter gör jag. Jag njuter av min trädgård på fritiden och jag njuter av andras fantastiska trädgårdar på arbetstid. Och någonstans däremellan - när det inte är tid för trädgårdsnjutande - njuter jag av alla positiva reaktioner på min bok Blomsterflickan. Senast igår fick jag en fantastisk respons av en läsare, och lyckokänslan är enorm.

Idag tänkte jag dela med mig av ett litet stycke ur boken. De här raderna är från sidan 16:




Fredag var grusgångsdag och Ingegerd och ogräsjärnet satte igång med sitt arbete. De krafsade, pillade, skrapade och hackade sig framåt genom trädgårdens snirkliga grusgångar. De tog sig fram genom köksträdgården, mellan rhododendron och syren och vidare in i cirkeln som omslöt den stora linden. Då och då stannade Ingegerd upp och lyssnade till växterna och platserna hon passerade. Hon lyssnade efter sinnesstämning och lugn och när hon uppfattade det hon sökte log hon alltid.
”Ja, det här blir bra.” brukade hon svara trädgården.
När hon hade kommit halvvägs runt vårdträdet lutade Ingegerd järnet mot den runda bänken som stod kring lindens stam, drog av sig trädgårdshandskarna och satte sig ner. Hon lutade den ömmande ryggen mot stammen.
Linden var trädgårdens mittpunkt och av dess storlek att döma hade den stått på samma plats i hundratals år. Den breda trädkronan gav en välkommen skugga till platsen vid stammen och om Ingegerd var tvungen att välja en favoritplats i trädgården skulle det bli just den. Här satt hon ofta och såg ut över trädgården hon förvaltade. Jo, för det var en sorts förvaltande det handlade om. Trädgården runt omkring henne var unik. Den hade alltid varit unik och den skulle alltid förbli unik och speciell. Trädgården var mer än unik förresten, den var underbar och säregen. Den var hennes allra närmaste vän och hon fick ofta känslan av att trädgårdens själ berörde hennes egen. De hörde ihop, så enkelt var det.



Blomsterflickan finns att beställa på de flesta nätbokhandlar, t ex Adlibris och Bokus. Det går också bra att beställa via mig, men då tillkommer fraktkostnad. Å andra sidan skriver jag dit en liten hälsning såklart. :-)
Om ni köper den, och OM ni läser den, så blir jag väldigt glad om ni berättar för mig vad ni tyckte. Jag är så rysligt nyfiken av mig nämligen. 

I morgon är jag ledig och då kan man ju passa på att göra nåt fantastiskt. Eller så kan man göra som jag - ta några vändor till tippen. Sånt måste också göras. Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.