onsdag 26 april 2017

En ledig dag

Idag har jag varit ledig. Det här med att vara ledig mitt i veckan, när alla andra jobbar eller går i skolan, är lite lyxigt. Då kan man passa på att göra saker som ingen annan vill göra - plocka nässlor och äta nässelsoppa till lunch till exempel.

Nässelsoppa är något väldigt bra, tycker jag. Det är framför allt gott förstås, men det lockar också fram någonting annat i mig. Jag är inte riktigt säker på exakt VAD det lockar fram, men det känns fint i hela kroppen. Det är liksom det ultimata vårtecknet.


Pappas recept ska det vara såklart. Det är ett måste. Krämigt god soppa som serveras med kokt ägg. Mums!


Annars har det inte hänt speciellt mycket idag. Vädret har bjudit på ömsom regn och ömsom sol och temperaturen har varit ganska låg. Jag satt en stund i växthuset, men inte ens det var särskilt mysigt. Så istället för att pyssla med saker utomhus har jag tittat en del på trädgårdsprogram på youtube. Där finns mycket sevärt. Senaste säsongen av Gardeners World är ett måste att hänga med i tycker jag. Annars har jag ägnat en del tid att fundera på om det kommer något picknickväder någon dag och vad jag i så fall ska stoppa ner i min nya fina picknickkorg.


Jag är blodgivare (blev det på tok för sent i livet, men nu är jag i alla fall igång) och efter gårdagens besök fick jag den här tjusiga väskan. Jag gillar den skarpt! Den kommer att lysa upp varenda picknickfilt! Och trots att den är grön så är det ingen risk att jag kommer tappa bort den i gröngräset. Hihi!

5 kommentarer:

  1. Så gott med nässelsoppa! Jag har aldrig gjort själv men har funderat på det många gånger. Och jag känner till ett nässelbestånd inte långt härifrån, så kanske i år...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Härligt med en ledig dag. Det blir lite lugnare när man är hemma själv en vardag. Går och spanar på nässlorna på hundpromenaden. Hos mig är de lite väl små än. Även här får man trycka i drivhuset. Det bjuds på allt från hagel till solsken!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har aldrig gjort nässelsoppa, och tror inte att jag smakat heller. Har inget fint nässelbestånd heller att plocka av. Vädret är inte bättre här, kallt så man vänder fort in igen när man gått ut.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  4. Nässelsoppa har jag aldrig smakat. Har alltid varit snabb att rensa bort dom när jag ser, men funderar nu på att göra mig en nässelbädd som ska användas till gödning:)
    Så bra att du blivit blodgivare! Har funderat länge...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Ingen vår utan nässelsoppa och som tur är kommer gräslöken samtidigt. Den perfekta kombon enligt mig. Kul med gamla recept, det ger extra känsla.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.