tisdag 28 februari 2017

Förra årets altanprojekt

Det börjar spritta i kroppen. Våren är på ingång och snart får man brista ut i såväl vårskrik som grävning. Hurra! Jag har tusen saker jag vill göra i trädgården men jag måste försöka vara realist. Det finns inte en suck att jag kommer att hinna allt jag har tänkt. Men köksträdgården måste få sig en ansiktslyftning och det är prio ett.

Utanför växthuset sommaren 2015
Ett av förra årets projekt var altanen utanför växthuset. Under många år hade vi en teglad uteplats och en damm där, men av någon konstig anledning blev det aldrig riktigt bra. Växterna mådde visserligen fint, men vattennivån sjönk jämt och vi förstod aldrig varför. Någon läcka hittade vi aldrig.


Bort med dammduk och sten och dit med ett trädäck alltså. 


Projektet fick ta tid. Jag jobbade heltid och maken var axelopererad och därmed enarmad. Man kunde ju ha trott att jag fick bygga hela rasket själv med tanke på axellås, men nä. Eftersom jag är gift med världens mest envisa och tålmodiga man så blev det liksom han som byggde. (Tja, förutom två plankor, för de satte jag dit. Och så gick jag typ hundra vändor med skottkärra och grus för att fylla igen gamla dammen. En plattläggning under grillplatsen fick jag också göra.) Fråga mig inte hur han gjorde, men uppenbarligen gick det.


Vi hade en deadline. Den 23 juli skulle det hela vara färdigt eftersom vi hade inplanerat ståhej i trädgården då. En drös med människor skulle mingla på vårt konsthappening och då skulle de ju förstås ha ett altandäck att mingla på.


Här är vår nya uteplats sett från trädgården nedanför växthus och rabatt. Till vänster i bild ser ni grillplatsen som fick ett tak.
Bilden nedanför är tagen på samma plats som näst översta bilden i inlägget. Här hamnade några minglande konsthappening-besökare på bild. De trivdes förnämligt bra och stannade i många timmar. Emellanåt reste de sig för att fylla på sina glas. Hihi! Trädäcket fick med beröm godkänt av dem.


Trädäcket är suveränt bra. Det är gassande hett när solen ligger på och underbart svalt i skuggan från elefantgräset. Grillplatsen är under tak och fungerar perfekt. Och om bara några veckor kan vi börja sitta där igen! Jisses, vad jag längtar!


Vattentrappan fick vara kvar. Den är så väldigt charmig nämligen. Tidigare ledde den ner vatten i dammen. Lösningen blev att ställa en stor balja under trädäcket och lägga ner pumpen där. Nu fortsätter vattnet att rinna i trappan och blir ett underbart blickfång vid uteplatsen.

1 kommentar:

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.