söndag 15 januari 2017

Täcke av granris

Idag har vi en helt underbar vinterdag här på västra sidan av Skåne! Solen skiner från en klarblå himmel och termometern visar två minusgrader. I trädgården blåser det inte och det var en härlig stund i paradiset.

Med kallare väder på väg så åkte tjockkläderna på för rosor och rosmarin. Ett rejält lager av granris blev det och jag hoppas att det ska räcka. Det ser i alla fall varmt och gott ut. Jag småpratade lite med växterna under tiden och nog kändes det som om de tackade för hjälpen. Hihi!


Här är det en honungsros som får varmt om fötterna. Plantan är bara 1½ år, men redan nu har den svingat sig ett par meter upp i det gamla klarbärsträdet. Förhoppningen är såklart att den inom ytterligare ett par år har tagit över hela trädkronan. Trädet är gammalt och frukten är inte särskilt god, så det gör inget att rosen tar över. Jag vill helst inte ta bort trädet nämligen, det blir så kalt och tomt.



Jag önskar en en härlig söndag! Må så gott!

1 kommentar:

  1. Jag har också sparat julgranen för detta ändamål men har inte lagt ut grenarna än, tyckte inte att det behövdes, det kalla vädret höll inte i sig. Men det känns tryggt att kunna skydda några känsligare växter, i fall det blir kallt.
    Hälsningar
    Marta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.