måndag 16 januari 2017

Islykta

Jag är inte överdrivet förtjust i vinter, snö och kyla (typ verkligen inte alls!) men gör så gott jag kan med dagarna ändå. Minusgrader kan t ex utnyttjas till skapande av vackra ljuslyktor. Allt man behöver är två plastbyttor i olika storlek, en rejäl skvimp vatten och lite vackra ting att dekorera med. Efter en natt utomhus är skålen färdig!


Den här ljuslyktan är dekorerad med granris och tulpaner. I dagsljus är skålen jättefin, men det är ju när mörkret faller som det blir vackert.


Effekten blir oerhört vacker när ljuset tränger igenom mönstret tycker jag och den här kombon - med tulpaner och gran - är en favorit i repris.


Skålen fick flytta runt lite som ni ser. Man måste ju bära runt saker och ting och prova olika platser innan man vet hur det ska vara. Eller hur? Och dessutom så blåser det lite ute vilket gör att värmeljuset slocknar lätt. Växthuset blev den perfekta platsen.

4 kommentarer:

  1. En verkligt vacker skål av blommor... Och is!
    Vi tycker nog samma lika om denna årstid men jag tycker att det känns lite lättare nu när ljuset börjar komma tillbaka och jag har börjat så lite.

    Men en sån där skål kan jag tänka mig att göra om frysgraderna fortsätter

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Jätte fin! Har inte kommit mig för för att göra några än, men det lär inte vara försent än;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så himla snyggt och tänk att jag inte provat detta en enda gång.
    Du undrade över att odla solrosskott. Man kan förstås så vanliga fågelfrö men ha i åtanke att de är besprutade. Runåbergs fröer har särskilda för groddning. Kostar desto mer.
    Ha det så fint
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Åh så vackert, vilken häftig idé! Ska försöka göra jag också.
    Om du undrar vem jag är så hittade jag dig via Blommig fredag. Jag har funderat på att vara med, i så fall ses vi där!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.