torsdag 3 november 2016

Vattentrappan i trädgården

Det är kyligt och kallt ute idag så jag håller mig inomhus och drömmer mig tillbaka till sommaren. Jag sitter i soffan med datorn på magen och tittar igenom sommarens trädgårdsbilder och fastnar för bilderna på vår vattentrappa. Den har ni inte sett tidigare, så passa på och titta riktigt noga. Hihi!


Vattentrappan är byggd av lecablock och är putsad på utsidan. En pump cirkulerar vattnet - från toppen av trappan, ned för alla trappsteg för att sedan rinna ner till pumpen som ligger nedsänkt i en vattenbalja under trädäcket. Den vita sladden som är med på bild är inte permanent. Ni får helt enkelt tänka bort den.


För att styra vattenflödet har vi lagt dit tegelstenar. Stenarna gör att vattnet porlar lite extra och rörelserna i sidled ger vackert blänk i solskenet. Trappan är en lite udda grej och något som besökare gärna tittar lite extra på när de är här. Kul att ha något som inte finns i alla trädgårdar.



På den översta avsatsen finns ett hål i plattan. Det syns som en blänkande fläck bakom den bakre tegelstenen. Där pumpas vattnet ut.


Vattnet flödar sedan ner i trappen för att till slut rinna ner i baljan som ligger dold under trädäcket. Insidan av trappan är täckt av alger och mossa. Mängder av smådjur trivs i alla krypin som finns i den ruffa ytan så om man står stilla en stund och tittar noga så kan man se hur det kryllar av liv.
På en av trappstegen ligger en svart, nästan helt oval, sten. Den är ett fynd från en av rabatterna och jag tyckte att den var så väldans vacker så den fick en lite mer framträdande plats. Den är extra vacker när vattnet stänker på den.

4 kommentarer:

  1. Kul med något som inte alla andra har! Och vatten i rörelse kan aldrig bli fel.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Kul med något som inte alla andra har! Och vatten i rörelse kan aldrig bli fel.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Åh, inspirerande! Blir så sugen på att mura en egen vattentrappa... Härlig idé!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Detta skulle jag vilja ha! En porlande vattentrappa kan ju aldrig bli fel...
    Ha en skön kväll nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.