söndag 16 oktober 2016

Köksträdgården

Vid första anblicken ser köksträdgården helt slut ut. Som om den har gått i ide och inte tänker leverera något mer förrän den har blivit matad med god kompostjord och fått lite vårvärme på sig. Fast skenet bedrar. Åtminstone lite grann.


Jordgubben, som är en remonterande sort, blommar och en liten gubbe har vuxit fram. Visserligen tror jag inte att den orkar mogna fram, men bäret är välkommet ändå. Bara dess närvaro piggar upp rejält tycker jag.


Det har regnat mycket idag och sparrisen orkade inte stå emot längre utan har lagt sig ner och använder rosmarinen som kudde. Sparris i köket får vänta såklart. Just nu är det rosmarinen jag ser fram emot att använda framöver. Ugnsbakad kyckling på rotfruktsbädd med rosmarin och timjan - det är inte dumt det! Eftersom jag råkar vara av den envisa sorten så tänker jag försöka övervintra rosmarinen utomhus. Blir det för kallt så måste den täckas såklart, men jag tänker prova.


Jordärtskockan Bianca är nedklippt och ser allmänt risig ut. Men under jorden händer det fantastiska ting. Om bara några veckor kan vi äntligen ta de första skockorna ur jorden. Det väntar jag på må ni tro. Jordärtskocka är en riktig delikatess i mitt tycke och jag längtar!

Övriga pallkragar är tomma och väntar på nästa säsong. Än så länge har jag inga planer, vi får helt enkelt se vad som blir aktuellt i grönsaksväg. Helst skulle jag vilja göra om köksträdgården - byta ut pallkragarnas kanter och ersätta gräset med täckbark. Men som sagt, vi får se. Först ska vi äta upp det sista som finns kvar.

Ha en fin söndagkväll!

2 kommentarer:

  1. När jag anlade terapiträdgården på jobbet så planterade jag bla rosmarin som överlevde flera år utomhus. På sommaren blommade den så fint med blå blommor så den trivdes med livet. Men blir det en ovanligt kall och bar vinter så klarar den sig inte, men testa kan man absolut. Håller tummarna för att din jordgubbe hinner mogna, jag plockade smultron här hos mig i början på veckan. Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Mums säger jag! Vi verkar ha samma smak. Rosmarin favoritkrydda, men jag brukar aldrig lyckas övervintra den. Oftast torkar den ihop. Hoppas det går bra med din, men det skiljer ju några zoner. Här har remonterande jordgubbarna gett upp för säsongen.
    Ha det så bra
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.