söndag 9 oktober 2016

I växthuset


Inne i växthuset är det fortfarande grönt och fräscht. Tomaten Gardeners Delight levererar precis som den brukar (dvs fantastiskt bra) och vi kan dagligen plocka finfina röda tomater. Tidigare år har jag varit betydligt mer brutal och klippt bort nästan alla gröna blad så att plantorna ska ge all sin energi till tomaterna. I år har jag lämnat mycket blad och än så länge så märker jag ingen skillnad när det gäller mognaden. Vi har mängder med tomater.


Hela familjen är överens om att det här är den bästa tomatsorten och det lär bli favorit i repris nästa säsong också. De är lagom stora, har lagom mycket kärnor och ett snällt skal. Med "snällt skal" menar jag att det inte är särskilt tjockt eller segt. Framför allt är tomaterna väldigt söta och goda!

Även om nätterna är kallare nu (som lägst har vi haft +2 grader nattetid) så mognar frukterna fram. Jag räknar stenhårt med att kunna plocka av dem under hela oktober månad.


Några veckor till får de stå där de står. Sen, om hösten blir kallare, så kommer jag att klippa av alla stänglar och ta in tomaterna så att de får mogna inomhus. Men som sagt, det behövs inte än. Än så länge dröjer sommaren kvar i växthuset och vi kan fortsätta med att dagligen skörda lagom många till middagens sallad.

3 kommentarer:

  1. Så härligt att fortfarande kunna skörda tomater! Vi hade inte mycket tomater i år, det får bli skärpning nästa sommar! Det är ju så härligt att kunna gå ut och plocka. :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen en god och bra tomat. Jag har två klasar kvar som inte är helt mogna. Ska definitivt så den nästa år också.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Verkligen en god och bra tomat. Jag har två klasar kvar som inte är helt mogna. Ska definitivt så den nästa år också.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.