lördag 1 oktober 2016

Flower Power tomater i växthuset

Tidigt i somras var jag på ett växtloppis och köpte på mig både det ena och det andra. Bland annat kom jag hem med en tomatplanta. Av den enkla etiketten av maskeringstejp och kulspetspenna framgick det att plantan var "svart tomat". Jag utgick från att det var Black Cherry eftersom det var den enda svarta tomatsorten jag kände till. Tomatplantan var vuxit fint, om än något gängligt, och har givit en hel del tomater. Dock är det inte Black Cherry. Men vilken sort är det? Någon som vet?


Tomaten är svart redan från litet kart och växer sedan långsamt i storlek. Den ändrar inte färg och det enda sättet att se om de är mogna eller inte är att kika under bladfästet. Först blir skalet lite grönt, sedan gult, sedan orange och - till sist - rött.


Bildkvalitén är usel, men det blev inte bättre hur jag än vände och vred på tomater, bakgrund eller kamera... Fotografering är liksom inte riktigt min grej. Tycker ni att det är alltför jobbigt så får ni blunda. Hihi!
Tomaterna är så söta! Där bladrosetten har suttit finns en liten blomma i värsta sjuttiotals-stil! Röda och orangea blommor lyser på de svart/grön/lila frukterna och gör salladen till en riktig happening. Snacka om Flower Power i växthuset!

3 kommentarer:

  1. De påminner lite om Indigo Rose? Men tomatkunnig är jag inte, jag bara odlar och äter dem med glädje :)

    SvaraRadera
  2. Men oj så häftiga! Så svarta har jag aldrig sett...dom får du ta fröer på! Jag köper gärna :) Ja så var det söndag igen och regnet öser ner, skönt det med faktiskt.
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  3. WOW! Vilka häftiga tomater! En del visuella ovanligheter är ju inte alltid så goda, men kul att höra att dessa är det. Så fina de måsta vara på bordet, i en sallad osv. Blir nyfiken, hur ser de ut inuti??? Ingen aning om vilken sort, är extremt okunnig vad gäller tomater. Om du har frön över... ;o)
    Fortsatt härlig helg!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.