lördag 8 oktober 2016

Färgklickar i min trädgård

Hösten har kommit och idag har jag tömt köksträdgården på överblivet och övermoget. Nu är pallkragarna redo för vintervila vilket känns bra. Alla gamla växtrester är slängda på komposten och när andan faller på ska jag gräva om mina fem komposter så att de har rätt förutsättningar inför nästa trädgårdssäsong. Det lär inte bli idag. Om jag inte plötsligt får en energikick och hoppar ur mina tjockstrumpor och lämnar ryggläget på soffan.... Men det känns väldigt avlägset måste jag säga, för jag ligger himla bra här.

I trädgården blommar det fortfarande. Från fönstren ser jag en hel del färgklickar i allt det gröna, vilket är oerhört trevligt så här års. Jag är väldigt glad över att jag har planterat senblommande växter för jag mår bra av att se dem så här på höstkanten.


Prästkragarna är inne på sin andra eller tredje blomning i år. De kämpar stadigt på och verkar må prima, för de sprider sig väldigt mycket. Hmmm, nästa år blir det faktiskt till att gräva upp en hel del plantor. Visserligen är de soliga och fina, men det kan bli lite mycket av det goda...


Flora Danica blommar för fullt. Den hade svårt att komma igång före sommaren, men nu mår den fint och blommar vackert.


Sympathie har haft en kämpig sommar. Men förra vintern tog hårt på den så jag är glad att den lever överhuvudtaget och är tacksam för varenda blomma.


Dubbel vit höstanemon. Den är ny i trädgården för i år och såvitt jag kan se så mår den fint. Jag hoppas att den ska må riktigt bra och att den kommer att ta för sig av utrymmet den har fått nästa år.


Jätteverbena. Såklart. Ett måste i min höstträdgård. Det är nåt med de små, små lila blommorna som talar till mig och som jag måste ha i rabatten. De är så förtjusande! Dessutom är de uppskattade av insekterna vilket är bra så här års.

Ringblommor, solros, vit rosenskära, kärleksört, funkia (jo, en av dem blommar om!) och lavendel blommar också. Som sagt, jag är så glad att det finns något att titta på i trädgården nu när den mörka årstiden kommer.

2 kommentarer:

  1. Härligt att det är så mycket som blommar fortfarande och att du hunnit så långt med höstbestyren. Jag har en kompost som skall grävas om, snart. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackert som blommar hos dig! Jag blev lite besviken på Jätteverbenorna hos mig då de drabbades av mjöldagg. De såg så tråkiga ut att jag inte stod ut utan slängde dem ganska tidigt. Får se om jag gör ett nytt försök.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.