tisdag 4 oktober 2016

Brokbladig revsuga

En av årets nykomlingar i rabatten är den brokbladiga revsugan. Den rödbladiga hade jag sedan tidigare, men jag måste erkänna att den brokbladiga vinner skönhetstävlingen. Såå läcker! Bladen skiftar i färg vilket lyfter hela rabatten. Det liksom "händer något" redan nere på marken vilket får de högre växterna att se ännu mer högresta ut.


Blommorna är blålila och sticker upp några centimeter ovanför bladverket. Jättesöta blommar! Revsugan är planterad tillsammans med jättedaggkåpa och fjäderborstgräs. Det sistnämnda är bara ettårigt, men de passar väldigt fint i hop färgmässigt, så det får nog bli en perenn variant till våren.


Och så var det ju det här med mina svarta tomater - mina Flower Power tomater som jag skrev om i förra inlägget. Precis som Tant Otteskruf föreslog så är det troligtvis Indigo Rose jag odlar. Ju mer jag googlar på den tomatsorten desto mer övertygad blir jag. Tack så väldigt mycket för det! Det är så ofattbart lyxigt att kunna slänga ur sig en fråga på det här viset och sedan få svar. Tack igen. Och till er som vill ha frön - självklart ska ni få det! Om jag lyckas torka några... Sånt är jag nämligen värdelös på. Hihi! Men jag ska prova och i så fall skickar jag ett mail till er när det finns.

Ha en fin tisdag!

3 kommentarer:

  1. Aha! Indigo Rose.. Roligt att veta namnet! (Javisst är det en lyx att få svar på frågorna bara sisådär nästan av sig självt..) Blir det frön över så blir det. Jag fick tipset från någon (minns inte vem) att torka blöta frön i kaffefilter, som har god uppsugningsförmåga. (Sedan gör det inget om fröet klibbat fast, för det går att plantera hela härligheten ;o).

    Så fin revsuga! Inspirerande, hade någon för måååånga år sedan, kanske var det en rödbladiga. Din är hursomhelst väldigt fin!

    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Kul att kunna hjälpa till! Jag lägger fröna i ett glas vatten ett dygn och sedan silar jag bort fruktköttresterna och stjälper opp fröna på ett hushållspapper. På papperet kan man flytta fröna så de ligger ett och ett, då blir det lättare att pilla loss eller klippa isär när man ska så. Papperet kan sedan hängas på tork eller läggas på en dagstidning att torka. Voila! Revsugan har jag lite tröttnat på för den vandrar iväg, dvs ursprungsplantan dör när sidoskotten rotat sig. Men bladen är snygga :)

    SvaraRadera
  3. Beundrade revsugan på IG och den finns även som marktäckare här.
    Visst är det imponerande att kunna få hjälp med klurigheter. Tänk vilken kunskap vi besitter tillsammans!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.