måndag 25 juli 2016

Konsthappening i trädgården

Vi har tre otroligt konstnärliga barn. Så varför inte visa upp deras talang för alla?

Årets sommarprojekt/evenemang har varit en Konsthappening och i lördags gick den av stapeln. Och vilken succé det blev! Vädret var fantastiskt! Massa människor kom! Trädgården var tipptopp! Och vi hade supertrevligt hela tiden!


Konstnären Jocke:

Vår äldsta son - 22 år - är grafiker och speldesigner och i lördags hade han satt upp tre skärmar med spel som han själv hade skapat samt youtube-videos som visar när han skapar sina alster.
Skärmarna och spelkonsolerna var vända ut mot trädgården och utanför hans glasdörrar hade vi monterat en liten altan - lagom stort för dem som ville titta närmare på det hela eller prova spelen.



Konstnären Lina:

Vår äldsta dotter - snart 21 år - är konstnärlig ända ut i fingerspetsarna och pysslar med det mesta. I lördags ställde hon ut målningar, skulpturer, tuschteckningar samt skisser i blyerts. Hennes konst är fantastisk på alla sätt och vis.





Konstnären Rebecca:

Vår yngsta dotter - 15 år - är också otroligt konstnärlig. Hon använder gärna datorn och olika program när hon skapar, men hon är duktig på tuschteckningar och måleri också och det ställde hon ut i lördags. Hon har alltid ett budskap i sina bilder och använder ofta ord i sin konst vilket förstärker bilderna. Man kan helt enkelt säga att hon skapar tankar och aha-upplevelser hos betraktaren. 




Den senare av hennes bilder är del av en större installation. Hon fyllde hela vårt lusthus med bilder av det här slaget så här haglade åsikter/tankar/aha-upplevelser över betraktaren. Väldigt effektfullt.


Trädgården visade sig från sin bästa sida - saker och ting blommade, altanprojektet var klart och kökslådorna dignande. Så, även om jag och maken inte bidrog med någon konst så hade vi sett till att scenografin var i toppform.




Nu när årets projekt av avklarat så ska jag bli lite duktigare med bloggandet. Det har helt enkelt varit lite mycket... Ha det fint!

5 kommentarer:

  1. Vilken fin ide och med så många konstnärssjälar. Säker en härlig upplevelse. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt kreativa barn ni har och jag antar att talangerna inte kommer från ingenstans. Bra idé att ha en trädgårdsutställning också, så trevligt på många sätt. Det ligger förstås mycket arbete bakom. Bara att gratulera!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Bravo till allt gestaltande!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken kul grej! Så duktiga barn du har!! Trädgård och konst ihop kan bara vara en toppen grej.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt att se alla bilder från helgen, er fantastiska trädgård och de makalöst fina alstren era barn gjort. Jag är sååå imponerad av dem alla tre! Min högsta dröm är att med åren, när jag äntligen fått tid att satsa, lyckas öva upp mig och någon gång i framtiden kanske kunna komma i närheten av något de gjort! Tills vidare nöjer jag mig med att hitta massor av inspiration hos er familj och andra talangfulla skapare. Den där getkvinnan Lina gjort är jag verkligen helt kär i! Så välgjord! Vilket material har hon använt till den? Jag kommer gärna och hälsar på er någon dag så jag får uppleva lite av magin "live" också - och träffa dig förstås! ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.