lördag 2 juli 2016

Carouby de Maussane

Sockerärter är ett måste i min lilla köksträdgård. I år föll valet på Carouby de Maussane - en söt sockerärta både till utseendet och smaken. Den blir 150 cm hög och behöver stöd i livet. Här hos mig får den klättra på ett armeringsjärn och den verkar nöjd med det.



Blommorna går i rosa, lila och blått och är väldigt vackra tycker jag. De är dekorativa i sin skörhet och enkelhet. Den har precis kommit igång med sin blomning och än så länge har jag inte kunnat skörda så många baljor, men de jag har testat har smakat hur bra som helst.


Sockerärtorna ska skördas innan de blir alltför stora. Helst innan ärtorna i baljan har börjat svälla upp. Då är de som sötast och godast. Carouby de Maussane går utmärkt att frysa in, men känner jag mig själv rätt så lär det inte hinna gå så långt - jag lär nog äta av dem när jag passerar. Och jag passerar ganska ofta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.