fredag 17 juni 2016

Vad hände med de klättrande jordgubbarna?

Svaret på den frågan kan besvaras mycket kort: jag gav upp.

Tidigare i år

Ett något utförligare svar:
Jordgubbsplantorna växte egentligen ganska bra, men de trivdes inte helt och fullt på platsen de fått. De var gröna och fina, men hela arrangemanget såg supertråkigt ut. Som om planteringslådorna och klätterstödet var alldeles för stora till de gröna unga plantorna (vilket de också var). Och eftersom klätterjordgubbar inte är något annat än vanliga jordgubbar med revorna fästa upp mot en ställning så skulle det dröja ända till i slutet av sommaren innan det ens började bli några revor.

Nä, plantorna åkte bort ur lådorna och hamnade i jordgubbslandet tillsammans med alla andra.


I plantlådorna hamnade istället squash och krondill. Jag lät klätterstödet stå kvar eftersom jag gillar det rostiga nätet mot det späda gröna.
Både squash och dill växer fint och jag hoppas att det inom några veckor blir precis som jag vill - en frodig storbladig planta där krondillen vajar ovanför.


3 kommentarer:

  1. Det blir oftast inte som man tänkt sig...inte här i alla fall:) Spännande projekt du har på gång!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Men jag såg någon gång att man hängt upp hängrännor och satt jordgubbsplantor där, bra att plocka, på plockhöjd osv, men det var ju liksom motsatsen till klänggubbar! Men du har ändå spännande saker på gång! Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Låter lite bökigt att binda upp revorna eller skulle de ta sig upp av egen kraft... Har du provat jordgubbar i amplar? En låg sockerärt tex Norli skulle bli fin till ett annat år. Har du jordgubbar framför kommer de att hänga ner snyggt framåt sensommaren.
    Snart har du squash i hela lådan och det är ju en riktig kanongrönsak.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.