söndag 26 juni 2016

Svaneholms slott

I år blev det en härligt varm och solig midsommar. Trevligt sällskap, mat och prat hela eftermiddagen och kvällen gjorde helgen till en riktig höjdare bland midsommaraftnar. Tack för det, gänget!



På midsommardagen var det riktigt hett, temperaturen letade sig upp till trettiograders-strecket i skuggan, så lämnade jag och maken de trötta midsommarkransarna bakom oss och åkte på utflykt. Det är baske mig inte så dumt att åka i en bil med AC när luften bränner utanför. Hihi!

Vi styrde kosan söderut och Svaneholms slott. (Den som har hängt med på bloggen ett tag vet att jag har min "slottslista". Varje år försöker jag besöka ett par nya slott och se mig omkring i trädgårdarna och parkerna.) Årets första "nya" slott blev alltså Svaneholm.


Jag hade höga förväntningar på omgivningarna eftersom jag hade läst så mycket om det, och lite besviken blev jag nog. Jag hade förväntat mig något mer trädgårdsaktigt och inte bara en grön park. Fast som grön park var stället vackert, så när jag väl hade accepterat det så tyckte jag det var riktigt fina omgivningar.



Själva slottet ligger ute på en udde och vattnet som fanns precis intill var full av näckrosor och vass. Några svanar höll sig duktigt i närheten av slottet och det var ju lite trevligt med tanke på slottets namn. Inte en enda ville däremot hamna på bild.


På fasaden fanns päronträd spaljerade och det fanns inte tillstymmelse till rost på varken frukt eller blad. Friskt och fräscht och grönt!


Platsens allra trevligaste inslag var stenstatyn av en riddare. Lite trött, lite avslappnad, lite mänsklig. Hans spjut som någon gång måste ha funnits i hans vänstra hand var borta. Underbar staty!

Vi avslutade vårt besök på Svaneholm med att äta lunch inne på borggården. Jättegod mat och trevlig personal!

Ja, nu kan jag bocka av ännu ett slott på min lista. Det finns så mycket vackert att se och så mycket inspiration att få!

Önskar er en fin söndag!


5 kommentarer:

  1. Helt underbar staty! Och spännande slott också verkar det som. Slott är kul.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder och det ser intressant ut vid Svaneholm! Mycket fint att titta på.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med en slottslista. Jag älskar också gamla slott och dess omgivningar. Midsommar här var också riktigt varm så det där med AC och bil lät ju smart ;-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Hej! Ramlade in på din blogg å läste om hur fint era sköldpaddor bor. Jag letar hem åt mina två gulbukade sköldpaddor som jag har såå dåligt samvete för just nu. De är så trevliga och goa och förtjänar verkligen ett bättre liv än de har just nu. Ni är inte sugna på två till..?😁 Du kan väl i så fall maila mig😊 Sigrid.r@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sigrid! Jag har mailat dig.
      /Ellinor

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.