söndag 5 juni 2016

Montera ytskimmer - check!

I vår kamp mot grönt dammvatten har vi idag monterat in en ytskimmer. Och vilket jobb den gör! Varenda partikel på vattenytan dras ner i det svarta hålet. Fantastiskt bra!

Vägen till en färdigmonterad skimmer var förhållandevis smärtfri. I alla fall för maken som stod på trädäcket bredvid. Eftersom han är tämligen nyopererad så var det inte tal om att han skulle kliva runt i dammvattnet. Det blev alltså jag som vann upplevelsen att trampa runt på en halkig dammbotten bland fisk, sköldpaddor och andra smådjur. Smådjuren och sköldpaddorna var inga problem - nä, det värsta var nog fiskarna som gärna ville smaka på både fötter och ben. Gratis fisk-spa fick jag i alla fall och det brukar ju säljas dyrt på spa, så jag antar att jag ska vara nöjd.


Efter detta blöta äventyr var det skönt att komma upp i solen och värmen. Här är några andra som gillar att solbada - hoppas de lägger märke till hur fantastiskt rent deras ytvatten är numera.


6 kommentarer:

  1. Modigt! Jag hade nog klämt på mig vadarstövlar;) Vad fina sköldpaddorna är.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Å vad gott de ser ut att ha det! Hade kunnat tänka mig både benbad och fiskspa denna varma dag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Inte för att jag har en aning om vad en ytskimmer är men vad bra att det funkar ;-) Ser ju så gött ut för sköldpaddorna där de ligger i solen. Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Lite läskigt låter det förstås att klafsa runt i dammen bland smådjur och annat. Spafiskar har jsg varit med om en gång. Det värsta jag upplevt! Iiiii☺Men vad skönt att slippa grönalger. Det tampas jag med. För liten och för grund damm...
    Allt gott/ Milla

    SvaraRadera
  5. Lite läskigt låter det förstås att klafsa runt i dammen bland smådjur och annat. Spafiskar har jsg varit med om en gång. Det värsta jag upplevt! Iiiii☺Men vad skönt att slippa grönalger. Det tampas jag med. För liten och för grund damm...
    Allt gott/ Milla

    SvaraRadera
  6. oj, oj, det var modigt! SKulle nog inte vågat kliva omkring där, men måste man så måste man väl...;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.