måndag 20 juni 2016

I växthuset

Inne i växthuset blir djungeln tätare och tätare för varje dag som går. De nya odlingslådorna jag byggde av murarhinkar och trallvirke fungerar strålande bra och pryder sin plats.

I år odlar jag fyra olika sorters tomater (varav jag endast kan namnet på två av sorterna - Sun Gold och Gardeners Delight, paprika, chili, melon och två olika sorters slanggurka. Allt växer snällt och gula blommor lyser upp här och var i grönskan.


Vi vill gärna ha utrymme för mys i växthuset och därför odlar jag bara längs två av växthusets glasväggar. I andra halvan av rummet står bekväma fåtöljer där man kan sova riktigt gott. För tillfället är det minsann lite ostädat i den halvan så det kom inte med på bild. Hihi!


Längs ena kortsidan finns min jordbädd. Där mår åtta Gardeners Delight utmärkt och samsas om utrymmet. Plantorna blommar rikligt och förhoppningsvis är snart de första tomaterna på väg.


Tomatblommor. Snart blir varje liten blomma till en ny tomat. Visst är det märkligt? Att ett enda litet tomatfrö gav en ståtlig planta som kommer att ge mängder med frukt? Naturens under.


Det här är årets frågetecken i växthuset - melonen. Jag har ingen aning om vad det är för sort och vad jag ska förvänta mig av den. Men nu blommar den i alla fall och det ska bli spännande och se vad som händer sedan.

Varje år pågår något nytt försök i växthuset - förra året var det t ex upp-och-ned-vända tomatplator - och i år har vi gett oss på att odla utan jord. En närmare förklaring och en titt på det försöket kommer i morgon. Tills dess - trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Odla utan jord lät ju väldigt spännande. Ser fram emot nästa inlägg :-) Och visst är det fantastiskt hur en liten söt gul blomma kan bli en god tomat! Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Det sista lätt väldigt konstigt! Ska bli kul att läsa mer om:) Sun Gold är goda. Dom odlade jag jämt när jag hade växthus.
    Ha det !

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.