tisdag 10 maj 2016

Sparrisfrossa

Äntligen! Äntligen har år tre kommit och därmed får jag äta varenda sparris som tittar upp över markytan! Hurra!


Jag satte tre plantor våren 2014 och de har etablerat sig bra. Det är nämligen inte förrän år tre som det är fritt fram att skörda varenda skott som tittar fram, innan har plantan behövt energin till att få ordentligt fäste i jord och mark. Skotten som kommer upp är fantastiska. Smaken är helt makalöst mild och god. Ända fram till midsommar är det fritt fram att plocka dem, sedan måste plantorna få vila resten av året så att de orkar komma igen till nästa vår.


Än så länge har jag provat stekt sparris med ramslökssmör och parmesan, grillad sparris till grillat kött och kokt sparris tillsammans med en pastarätt. Svårt att bestämma vilket som var bäst - så jag nöjer mig med att konstatera att sparris är en storfavorit i grönsakslandet.


7 kommentarer:

  1. Grattis! Är själv bara på år två, men de kom på kruka så kanske tjänade jag ett år på det. Kupar de som står i den pallkragen dock.
    Satte nya Prima Vera och en violett sort härom veckan och de börjar redan kika upp, men de får jag tyvärr låta bli även om det var tvåårsplantor.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter. Vår sparrisodling blev ynklig och nu är den inget. För oss andra får vi köpa sparris. Men det är ju inte som den egna. Frossa så mycket ni kan under den korta tiden. / Britt

    SvaraRadera
  3. Sparris med ramslökssmör låter som en dröm! Måste börja odla sparris igen så snart jag får ordning och plats runt växthuset.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Sparris är ju sååå gott! Tror jag ska testa att odla det nästa år...ramslökssmör låter ju inte heller dumt :)
    Ha nu en solig och skön dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Sparris är ju sååå gott! Tror jag ska testa att odla det nästa år...ramslökssmör låter ju inte heller dumt :)
    Ha nu en solig och skön dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Hjälp så gott det låter! Blir riktigt sugen:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Och jag håller med! Men jag har ingen sparris. Jag hade när vi bodde i storstan och det var förödande gott. Blir lätt avis när jag ser dina fina. Och tänk, dom blir fler och fler under kommande år. Jag undrar om dom som köpte vårt hus för 10 år sen har vårdat "mina" sparrisar.....Tänk, jag borde kunna få ner några här någonstans, måste fundera på det.
    Och ramslökssmör till och parmesan, så gott, så gott!
    Kram Agneta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.