lördag 28 maj 2016

Planteringslådor till växthuset

I växthuset är det nödvändigt med stora krukor till plantorna och såna kan ju vara ruskigt dyra. Snål som jag är gjorde jag en budgetvariant av murarhinkar och rester från altandäckets värmeimpregnerade plank idag. Och jag blev himla nöjd med resultatet. Det hela funkar bra i vårt växthus som rakt igenom är ett eget bygge av återvunnet glas och tegel.



Trallvirket är räfflat och istället för det vanliga grönaktiga impregnerade virket så är detta brunt. Det går perfekt ton-i-ton med växthusets reglar som oljades med träoljan "Gyllene" tidigare i vår. Jag byggde två lådor som vardera är 120 cm långa och 45 cm breda. Varje låda rymmer två plastbaljor. Hinkarna går att lyfta ur vilket jag hoppas ska förenkla höstrengöringen.


I dessa planteringslådor ska det växa tomater, paprika och melon. Den lilla (än så länge i alla fall) melonplantan köptes på en marknad förra helgen. Jag har ingen aning om vilken sort det är eller hur stor den blir. Det återstår att se om det här är rätt plats för den.

5 kommentarer:

  1. Det blev ju himla bra med lådorna! Spännande med en överraskningsväxt som man inte vet riktigt vad det kommer att bli av.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Men så snyggt det blev och så duktig du är som kan fixa själv !
    Lådorna passar perfekt in där i växthuset och så smart med hinkarna.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Snyggaste jag sett på länge! Det var verkligen fint och det roliga är när man kan återanvända! Jag noterar och spar idén, fast jag inget växthus har, men det där går ju att använda till veranda, altan osv!
    Kul!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt! Använder samma baljor själv, men det blir ju inte alls lika snyggt när de står själva... Riktigt snygg mönstring på träet dessutom. :)

    SvaraRadera
  5. Snygga lådor!! Tack för bra tips och inspiration :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.