måndag 2 maj 2016

Persikoblommor

Persikoträdet som jag fick 2012 har vuxit till sig och blivit ganska stort. Det är hela tre meter högt nu och kronan är välformad och vacker. Själva trädet är en aning snett, så vi funderar på att stötta upp det från ena hållet för att förhindra problem kommande år.


Det står nedanför en slänt, tryggt intill en upphöjd altan. Detta innebär två enorma fördelar - dels står trädet välskyddat och klarar sig bra undan de skånska stormarna. Den andra fördelen är att man har blommorna och persikorna precis framför näsan när man står på trädäcket. Hur bra som helst! Förra året kunde vi stå på trädäcket och trycka in solvarma persikor rakt i gapet. Det är lyx det minsann!


Blomningen är fantastisk. De rödaktiga grenarna är täckta av rosa fluffiga blomstermoln. Hela trädet är otroligt vackert och är en insektsmagnet. Framför allt humlorna är alldeles till sig över de goda blommorna. Med tanke på hur välbesökt det är så borde det bli en hel del frukter i år.



4 kommentarer:

  1. Det där lät alldeles underbart...att sitta på trädäcket och bara stoppa solvarma persikor direkt in i munnen...så ljuvligt...och väldigt lyxigt...blir allt lite avundsjuk:-)
    Titti

    SvaraRadera
  2. Åh, så vackert träd! Jag önskar att jag också hade ett men jag har inte kommit på vart jag isåfall skulle ha det. Här kan det också storma på rätt bra ibland och det gillas ju inte har jag förstått. Jag får klura vidare... Har det gott och kram Katarina. ps hur går det förresten med nya hönor?

    SvaraRadera
  3. Åh så härligt! Låter alldeles fantastiskt. :D

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.