fredag 20 maj 2016

Perenn blåklint

När vi flyttade hit så fanns det en hel del växter i trädgården. En del togs bort, en del står fortfarande kvar på samma plats och en del flyttades. I den sistnämnda kategorin fanns en perenn blåklint som jag blir mer och mer i förtjust i ju längre tiden går.


Här kan man tala om tålig växt! Den har fått byta växtplats minst sju-åtta gånger, men den ger inte upp utan levererar otroligt vackra blommor i maj varje år. De senaste åren har den dock haft lugn och ro och jag tror faktiskt att både växten och jag är överens om att den har hittat sin plats i livet. Den står i en av de stora rabatterna och bor granne med persikoträd, jättedaggkåpa, daglilja och miscantus.


Underbar blomning. Vilka blommor!

7 kommentarer:

  1. Den ser ut som Bergsklinten jag har i överflöd i rabatten just nu. Den är en nomad som flyttar runt lite som den tycker och sprider sig otroligt där den trivs. Otroligt vacker just nu.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Bergklint. Hade den i min förra trädgård. Otroligt tacksam och blommar om och om när man klipper ner den.
    Kul blandning i pallkragen och gott.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Sådana tyckte jag tog för mycket plats förut, men nu tycker jag om dem, så nu är vi helt överens. / Britt

    SvaraRadera
  4. Precis! Vi kallar den bergklint, men jag vet inte riktigt vad den heter. Men tåligare växt lär väl inte finnas och här blommar den från nu och ända in på sensommaren, tappert, om och om igen! Klipper bara bort överblommat och så blommar den glatt vidare! Fantastisk växt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Den ser lila ut din bergklint, härlig färg! Jag har blå och vit. Tycker om växter som hoppa lite hit och dit och dyker upp där det verkar vara omöjligt att växa ibland.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Åh så fin!
    Precis "blivit med" några mörka bergklintar, bör väl vara släktingar till din blåklint, tänker jag. Ska hålla utkik efter perenn blåklint, vet precis var den skulle kunna bo... ;o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Vad härligt att läsa inlägg och kommentarer!
    Jag har fått några späda plantor i vår och de kämpar mot sniglarna. Men 3 st blommor har slagit ut! Jätteroligt!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.