måndag 9 maj 2016

Operation "Rädda Lavendeln"

Lavendelhäcken som jag satte förra året hamnade under vatten i vintras när den skånska vintern slog till. Jag var länge orolig för att alla plantorna skulle dö, men som tur var klarade sig varenda en av de 55 lavendelplantorna som jag satte. Men jag vågar inte ha dem kvar på samma plats. Chansen för slask är överhängande i den delen av trädgården, vilket jag märkligt nog hade glömt när jag satte växterna.


Igår grävde jag upp dem allihop och satte dem tillfälligt i vår upphöjda planteringslåda intill en av altanerna. Det borde passa dem perfekt - väldränerat och sandig (på gränsen till grusig) jord. Vi får se var de hamnar i slutändan, men tills tankarna har fallit på plats så får de bo här.

Så nu återstår det att fundera ut vilken annan kantväxt jag ska ha i min nya rabatt istället. Någon som klarar slaskiga vintrar måste det bli. Näva måntro? Eller kanske koreansk spirera? Hm, det tål att tänkas på.

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att lavendelplantorna klarade sig. Det låter inte optimalt för lavendel att stå så. Vi har våra i stampig lerjord och det har gått bra i många år. Jag l´klipper dem jäms med fotknölarna och blir varje år rädd att jag tagit i för mycket. Men nu kommer de små bladen.
    Nävor verkar klara det mesta. Vi har några småbuskar som fåglar troligen har planterat, som jag tror heter Rosenspirea. Så spirea går nog bra. / Britt

    SvaraRadera
  2. Skönt att de flesta klarat blötan. Här har vi sandjord så lavendeln trivs riktigt bra. Hoppas du hittar någon bra ersättare till lavendeln, det finns ju så mycket fint att välja på. Kanske skulle du lägga ut dräneringsrör under rabatten för att leda bort överflödet, vi gjorde det i vår förra trädgård, det blev kanon:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.