söndag 1 maj 2016

Klätterstöd

Nu när vårstädningen av trädgården är klar så är det fritt fram för roliga projekt. Idag tog jag tag i ett av de allra minsta projekten - klätterstöd till våra inhandlade ampel/klätter-jordgubbar. Förväntningarna på dessa är enorma! I vår fantasi kommer planteringslådan inom kort digna under miljoner röda jordgubbar. Vi föreställer oss hur det kommer att vimla av bär på både höjden och tvärsen. På vårt stora trädäck mellan husen har vi två sådana här lådor och i år blir det jordgubbar i båda.


Klätterstödet är superenkelt - bara en rektangel av armeringsnät och hampasnöre.Den är rejält nedtryckt i lådan för att kunna stå rakt och stadigt. Det återstår att se om den behöver mer stöd när växterna börjar klättra upp.

Och här nedan är en stilstudie av mig och plåtsaxen. Att klippa armeringsnät är ganska roligt. Det går fort och lätt och blir oftast precis som jag vill ha det.


Dagen har annars innehållit frösådd i pallkragarna och tedrickande i solen. Den har även inneburit grävande kring lusthuset som jag byggde förra året. Det var sannerligen inte det lättaste! Trassligt gräs och blytung lera... Puh! Det blev inte ens i närheten av färdigt. Mer om det gräsliga projektet en annan dag.

3 kommentarer:

  1. Snyggt med stödet, du är en riktig hantverkare tror jag. Nu kanske du blir ledsen men det finns inga klättrande jordgubbar, falsk marknadsföring eller snarare humbug. Vanliga jordgubbar bildar revor och du måste binda upp revorna för de klättrar inte själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Nä, jag blir inte det minsta ledsen. :-) Det bekräftar bara det som jag ifrågasatte redan när jag köpte dem. Jag har räknat med att jag får binda upp dem på egen hand. Men jag tycker ändå tanken är lite rolig, så jag testar.
      Ha det fint!

      Radera
  2. Jag håller tummarna för att det blir så mycket jordgubbar som du hoppas på. Det blir snyggt om klätterstöden blir fyllda dessutom. Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.