fredag 1 april 2016

Tittut lilla ramslök!

Ramslöken är på väg. Och jag blir så lycklig när jag jämför den här bilden med förra årets - den verkar faktiskt ha blivit lite större! Fler blad tittar upp. Jag hoppas verkligen att det inte bara är inbillning, för jag önskar mig ett helt hav med ramslök. En fantastiskt god läckerhet.

I år

Förra året
Den uppmärksamme observerar troligen direkt att även maskrosen lever och frodas i år också. Mindre bra kan man tycka, men ärligt talat så är jag inte så himla noga med maskrosor. Särskilt inte på ett sånt här ställe - nere i den vandrande skuggan bakom dammen.

Så, vad ska jag nu hitta på med ramslöken? Tja, i allra första hand tänker jag göra kryddsmör. Det är så himla gott till en grillad köttbit. Men det finns mycket användningsområden. Vad brukar ni använda den till?

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att den tar sig. Såg att min planta som jag satte förra året också börjar titta upp ur jorden. Ramslöks-smör är ju mums:-)

    SvaraRadera
  2. Grannen i norr kom just hem med ett helt gäng ramslökplantor. Jag får väl smyga över dit nästa gång jag vill göra gott kryddsmör, hihi!
    Trevlig helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Nej, din har tagit sig! Och jag som var så glad för min enda förra året, jag har tittat flera gånger per dag, men inte ett liv ännu. Jag får skaffa nya helt enkelt! För jag upptäckte ju denna delikatess för ett par år sedan och jag vill så gärna ha!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt med egen ramslök! Jag har ätit ramslöks-Bearnaise på restaurang och det var gudomligt! Har själv inte försökt återskapa det än. Jag har bara torkad ramslök hemma och den brukar jag ta istället för vitlök i köttgrytor och färsrätter och det blir väldigt gott! ��

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.