torsdag 14 april 2016

Sparris på väg! Tjoho!

Trädgårdens främsta läckerhet har äntligen tittat upp över markytan. Sparrisen är fantastisk! Det lär dröja innan jag kan plocka av den, men den som väntar på något gott...


Det är en kall vår vi har tycker jag. Det är mitten av april nu, och vissa morgnar har jag varit tvungen att skrapa bilrutorna. Vinterjackan används fortfarande och vissa dagar även fingervantar. Å andra sidan så gör våren framsteg, det ser jag tydligt. Det japanska körsbäret har börjat öppna sina blommor och perennerna spränger fram genom jordytan. Underbart! Det gäller bara att hinna se allt.

Ha en fin kväll!

6 kommentarer:

  1. Spanar efter min sparris varje dag nu, men den sattes ifjol bara, så den tar kanske lite längre dig på sig. Eller så har du bättre mikroklimat, för mitt japanska körsbärsträd är bara i knoppstadiet fortfarande.

    SvaraRadera
  2. Vi har endast en sparrisplanta som vi inte äter utan den får växa sig grön och dillig. Här är det fortfarande kallt på nätterna så jag ser inget av den än. Sparris är gott men för min del blir det köpesarris. Ha en fin helg. CArita

    SvaraRadera
  3. Härligt, sparris som är så gott! Vi hade i vår förra trädgård, men numera får det bli köpt sparris även här:-)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle också jubla om det kom upp sparris. Vi har försökt, men det har inte blivit många och nu när vi grävt för växthuset, så är nog allt borta. Det är ju så gott. / Britt

    SvaraRadera
  5. Oh, vilka fina sparrisar! En gång hade vi en trädgård och där hade vi sparris, det var väldigt festligt att gå ut och skära loss av dom. Men det tog några år från plantering tills det var läge för skörd! Delikatess värd att vänta på!
    Jaaa, jag tycker också det är en kall vår och idag spöregnar det och är alldeles novembermörkt så vi har fått tända alla lampor inne och det viner runt husknuten. Men det ändrar sig nog snart!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mums med egen sparris och så lyxigt med egen! Måste ha ett gäng plantor igen när det blir ordning runt växthuset.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.