lördag 16 april 2016

Rosablommande träd

Jag gillar träd som blommar i rosa på våren. Än är det ett tag kvar till prydnadsapeln går i blom, men till dess finns det annat vackert att se. Våra japanska körsbär är trogna med sin blomning så här års till exempel och jag älskar dem.


Det här är ett japanskt blodkörsbär. Blommorna är små och växer nära grenarna. Kommer man riktigt nära är de otroligt vackra. Riktiga skönheter.


Det här är mitt andra japanska körsbär. Blommorna är "MER" på något sätt. Större och mer överdådiga. Underbar på sitt sätt. Bilden är förövrigt från förra året. Hur jag än försökte fick jag inte något fokus idag.

Persikoträdet har precis börjat öppna sina blommor och det något jag väntar på. Jag blir lika förtjust varje år när trädet blommar. Blommorna i sig är inte något speciellt, men det är just att persikoträdet faktiskt blommar (och att det trivs) hos oss som gör det så underbart. I år ska jag vara duktigare på att leka humla. Självklart vill jag ha solmogna persikor i augusti!

4 kommentarer:

  1. Blomning på fruktträd är något speciellt. Alltid så vackert. Själv älskar jag äppelblom och har därför bestämt mig för att sätta en prydnadsapel. Men jag kan inte bestämma mig för sort, vill ju ha fina frukter också.

    Dina körsbär är ljuvliga.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Ja körsbärsblom är verkligen fantastisk! Hade ett japanskt körsbärsträd av din andra sort förut - det var underbart är det blommade varje år. Funderar på att plantera ett annat prydnadsträd, ett plommonträd med vacker blomning. Måste först bereda lite plats...

    SvaraRadera
  3. Romantiskt blom. Jag tycker faktiskt att persikoblommorna är helt fantastiska. Men det är klart att det är för persikorna man satt trädet. Vårt blommar fint nu. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.