lördag 9 april 2016

Mer vårstädning

Äntligen en underbar trädgårdsdag! Som jag har längtat! Solen har strålat från en klarblå himmel och termometern visade tvåsiffriga grader. Så fort frukosten var avklarad drog jag på trädgårdskläderna och försvann ut.


Vårstädningen går långsamt framåt, men den går i alla fall framåt. Idag tog jag mig an rabatten som grävdes förra sommaren. Den är ganska rejäl. Ungefär 15 meter lång och vågformad. Tanken är att formen ska speglas i rabatten som ska skapas runt lusthuset som skymtar till höger i bild.

Än så länge har vi inte planterat så mycket i den långa rabatten, men det kommer att bli ett av årets projekt. Jag vill gärna ha ganska höga prydnadsbuskar här. Om någon har en idé om vilka som skulle klara brännande sol under sommarhalvåret och en hel del slask vintertid så tar jag tacksamt emot det.



Ripsen har kommit ganska långt. Snart öppnar sig de hängande blommorna. Jag gillar verkligen den här busken. De rosa hängena gör mig lite glad i hjärtat varje gång jag ser dem. Busken är planterad strax intill ett japanskt körsbär, så om ett par veckor blommar de ikapp.
Det här är förresten en ganska tålig växt. Kanske en sån skulle passa i den ännu så länge ödsliga rabatten?

1 kommentar:

  1. Igår tänkte jag att jag skulle vårstäda i trädgården imorgon, idag alltså. Men idag var det nästan 3 minus på morgonen. Men jag gick ut och har rivit och slitit i visset, mossa och grenar. Nu är jag inne för kaffepaus.
    Flera av våra växter köpte vi i våras på Fyn Westergaards plantskola, men det finns en plantskola i Karlskrona, Egners, som också har så mycket,. Bl a hjärtnöt. Det är ju litet närmre för dig. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.