torsdag 28 april 2016

Mellan regnskurarna

Så fort jag kom hem efter jobbet åkte gummistövlarna på och sedan skyndade jag ut i trädgården. (I det här minst sagt omväxlande aprilvädret gäller det att ta tillvara på varenda minut av uppehållsvädret.) Idag kom turen till rosorna och beväpnad med sekatör och rejäla handskar satte jag igång med vårklippningen. Duggregnet föll medan jag klippte, men jag hann precis färdigt innan ännu ett hällregn kom.

Av "Fiona Danica" blev det inte mycket kvar i år, hon beskars hårt. Men hon brukar klara det. Förhoppningsvis grenar hon sig fint, precis som vanligt, och bjuder oss på fantastisk blomning. Jag tycker verkligen om de aprikosfärgade rosorna. De har en "mjuk" färg på något sätt.

Fiona Danica

"Sympathie" som jag planterade hösten 2014 växer fint. Hon har blivit två meter hög och jag hoppas innerligt att hon växer vidare i samma tempo så att överdelen av ruinen snart blir inbäddad i rosor och doft. Bladen har utvecklat sig fint och hela växten ser frisk ut.


Rosblad är väl läckra? När många andra växter skjuter ljusgröna skott på våren så kommer rosorna med sina eldiga bladrosetter. Det är höstfärger över hela växten så här års tycker jag, och jag gillar det.


Min tredje och sista ros, Honungsrosen "Hybrida", behövde inte någon omvårdnad. Hon är alldeles ny och än så länge låg och oklippt. Min förhoppning är förstås att hon kommer att trivas på sin plats i livet och skjuta riktigt högt upp i klarbärsträdet.

3 kommentarer:

  1. Det har varit en besvärlig vinter för rosorna här också. Har fått klippa ner många väldigt hårt. Hoppas värmen kommer snart nu så de kommer igång. Men honungsrosen ser mer än pigg ut och växer så det knakar.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Så har inte rosorna kommit igång här än, men jag har hunnit köpa mig en Honungsros som planterats ner:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Den aprikos (?) rosen är ju otroligt fin. För egen del har jag nästan gett upp med rosor. Dels blir de inte så fina och dels tycker jag det är litet småjobbigt att klippa.
    Men rosor vid ruinen är ju nästan ett måste.
    Här är vädret likadant. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.