måndag 11 april 2016

Längtan som blir till fridfullhet

Utanför arbetets fönster har solen strålat från en klarblå himmel. Den har ropat, tja nästan vrålat, åt mig att komma ut. Men jag har idogt och lojalt fortsatt att vända papper, trycka på tangentbordet och skicka post. Fast hela tiden fanns det där - tanken på fika i växthuset.

Gissa vad jag befann mig fem minuter efter att jag kommit hem? I växthuset såklart. Med STÖRSTA tekoppen, ny trädgårdstidning och sol. Och just då, och där, var jag oändligt tacksam för mitt rum i trädgården. Det är sannerligen en källa till ro och stillhet. Att bara få sitta där och känna livet återkomma till varenda cell. Faktiskt så kan jag känna hur det pirrar i huden när solen söker sig ner, och in, i mitt innersta.


Halleluja för stunder i växthuset.

6 kommentarer:

  1. Förstår PRECIS vad du känner - visst är det lycka med ett växthus att komma hem till. Vet du att ibland på jobbet när det känns tungt kan jag gå in på min egen blogg bara för att se växthuset och veta att snart, snart får jag komma hem till det DÄR - då går det lättare ett tag till.
    Njut och ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Hoppas jag kommer att känna detsamma när jag bott in mig i mitt. Just nu känns det bara bökigt och mycket att ta tag i särskilt runtom med markarbeten, nivåer och allt grus.
    Läcker tekopp förresten!
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Växthuset är ett riktigt glädjehus. / Britt

    SvaraRadera
  4. Så härligt det låter med ditt växthus, din os. Jag drömmer vidare om mitt glashus, men jag är ganska nöjd ändå:)
    Tråkigt med dina höns!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så alldeles, alldeles underbart! :) Nu ska jag köra och köpa mig lite nya blommor till några krukor och en bukett tulpaner till köksbordet, så blir det genast lite roligare i väntan på att krafterna återvänder till min stackars kropp.

    SvaraRadera
  6. Så härligt det låter och vilken poetisk beskrivning!
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.