måndag 25 april 2016

En hittad skönhet i trädgården

Med risk för att låta som en väderblogg - idag har det snöat! Nio grader varmt, hyfsat vindstilla och - snöfall. Stora vita flingor har singlat ner i Helsingborg med omnejd. Häpet glodde jag (och alla kollegor) ut genom fönstret på arbetet. Tja, det finns inte mycket man kan säga om det annat än att häpet konstatera faktum.


En annan sak som jag också har häpnat över idag är ett fynd i trädgården. Hemma i trädgården har det dykt upp en skönhet. Jag har inget minne av att jag har planterat henne där, men hon är hjärtligt välkommen. Kungsängsliljan - Fritillaria meleagris. De rutiga bladen är så otroligt vackra! Tänk vilka mönster Moder Natur kan trolla fram.


Hon står ganska dumt till, så hon ska nog få flytta till de andra vårblommorna. Och i samband med det ska jag nog passa på att plantera dit lite fler. Hon ser nämligen lite ensam ut.

7 kommentarer:

  1. April, april! Jag kan lura dig vart jag vill! Till sommaren till vintern fast det är plusgrader......

    Verkligen en märklig vädermånad! I går hade vi allt väder här... sol och 10 grader, regn, snö, hagel och storm om vartannat!

    Jag vill ha ordning och reda snart :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Så kul! Skaffade mig några förra året, men vart grävde jag ner dom mån tro....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hon borde ha en prickig och en randig kompis. Vi hade en barnbok en gång, som hette Rutan, Prickan och Randan. / Britt

    SvaraRadera
  4. Grattis till sötingen! Självklart behöver hon sällskap av ett helt gäng väninnor. Älskar de här rutiga klockorna. Tack för rara kommentaren hos mig. Lyckas faktiskt inte med allt jag tar mig för om du trodde det :-)
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  5. Oh, det är väl trevligt när det poppar upp något så där! Dom är så fina och tidigare brukade jag alltid sätta några i en kruka och ha inomhus, men det har inte blivit så nu. Får skärpa till mig där lite!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Bejaka din svenskhet och gnäll om vädret,det gör vi alla :) Kanske är det myror som kånkat in frö av liljan i din trädgård? De är inte kul att ha i krukor, myrorna alltså, men när de sprider vackra växter blir man glad :)

    SvaraRadera
  7. Beautiful spring flowers !!
    Greetings

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.