lördag 5 mars 2016

Trädgårdsmässa i Malmö

De här dagarna är det full aktivitet, och full trängsel, på Malmö Mässan. Stora Villamässan och Vår Trädgård delar nämligen lokaler och bjuder på mängder av inspiration. Har man tid och lust kan man gå där hur länge som helst och provsmaka produkter och titta på smarta lösningar för villaägare. Man kan också försvinna in i trädgårdsvärldens alla fantastiska växter och dekorationer. Det sistnämnda ägnade jag mig åt.

Jag hade velat fota mycket mer än jag gjorde, men det var folk överallt och svårt att få utrymme. Å andra sidan, om jag ska vara ärlig, så fanns det inte lika mycket det här året som kändes nytt. Jag hade sett det mesta förr. En monter fastnade jag dock för lite extra. Där hade man fokuserat på återvinning och jag tyckte att det hela var läckert uppbyggt. Rörsystem, däck, petflaskor och konservburkar kan bli växtplatser.


En sån här lösning (nedan) hade jag kunnat tänka mig mellan mina pallkragar. Snyggt! Stenar och bark. Så får det nog bli någon dag när andan faller på och orken finns.


Det blev inte så rasande mycket shoppat, men jag kom hem med jordgubbar som passar bra både för amplar eller klätterstöd. En daglilja var också tvungen att följa med hem. Jag är ju lite av en daglilja-nörd jag. Älskar dem! Just den här sorten var jag dock tvungen att köpa. Jo, så enkelt var det. Det stod nämligen mitt namn på den - Hemerocallis Eleonore. Tja, vi stavar visserligen olika, men det hörs ju inte när man säger det, eller hur? Hihi!


7 kommentarer:

  1. Vilken läcker färg på dagliljan! Och jordgubbarna verkar intressanta! Ja, det blir väl kanske så med mässor, det är inte så mycket att variera sig med, mycket är redan "uppfunnet"....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att komma hem med lite nya inköp och liljan är riktigt snygg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Häftigt att ha en daglilja uppkallad efter sig...skulle jag också vilja ha...dagliljan Titti...vad tror du om det? Skämt åsido, så är det härligt med trädgårdsmässor så här års när man längtar efter inspiration.

    SvaraRadera
  4. Jag var ju i Malmö helgen innan. Och visst hade jag lust att stanna för att gå på trädgårdsmässan. Förra året var jag.
    Jag siktar in mig på den trädgårdsdagen om är längre fram, som är vid Slottskogen. Där var jag också förra året och hittade mycket kul.
    En daglilja med ens eget namn! Finns det inte något som heter brittsommaraster? Det skulle jag kanske satsa på. / Britt

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt med trädgårdsmässa såhär när man går och väntar på att odlingssäsongen ska komma igång. Jag fastnade också för din bild med bark och gången som kröker, riktigt fin! Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Låter härligt med trädgårdsmässa! Härligt sätt att få igång vårkänsloran på, antar jag. Här snöar det idag igen, så en trädgårdsmässa kanske inte vpre så dumt? Vilka fina fynd du gjorde!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Aha! Du var där! Jag skippade mässan i år, kul att få din "rapport". Fint med bark, kan kanske behövas trampstenar av något slag, men annars också väldigt skönt att gå/stå på. Härligt med fynden!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.