tisdag 22 mars 2016

Tankar kring hönor, hönshus och annat.

Jag saknar våra hönor förfärligt mycket. De var underbart sällskap och äggen var fantastiska. Precis efter att vi hade varit tvungna att ta bort dem så kändes det som om jag aldrig mer ville ha hönor. Att skiljas från dem kändes alldeles för mycket i hjärtat. Men nu, ca ett halvår senare, pockar hönslusten på.


Vårt gamla hönshus är ingen idé att återanvända eftersom de röda kvalstren finns kvar i skrymslena. Det får bli att bygga ett nytt. Den här gången ska vi bygga annorlunda och huset ska framför allt bli mer lättstädat. Naturligtvis håller jag er uppdaterade när bygget väl kommer igång.


Höns upptar som ni märker mycket av tankarna just nu. Övrig tanketid kretsar kring Lantliv. Sååå roligt att få vara månadens bloggare! I nr 4 av Lantliv (på sidan 34 för att vara mer precis) så finns en liten blänkare om bloggen. Så kul! Här hemma är jag redan odräglig. Men visst ska man ha lite extra (typ diskhjälp och guldtofflor) när man har hamnat i tidningen? Jo, så tycker jag att det är.

7 kommentarer:

  1. Grattis till Månadens bloggare - klart man skall ha lite extra guldkant på tillvaron då !!
    Ha det så gott!
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Grattis! Självklart ska du ha både diskhjälp och guldtofflor. Jag hoppas alla tar ett extra tag med hönshuset också. Ståhöjd är det enda jag säger, ståhöjd!
    Ska bli spännande att följa nya hönshuset.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Grattis till utmärkelsen!

    Jag fattar att du saknar hönsen. Men ibland kan det bli alltför jobbigt med dem oxå. Jag var själv på väg i förra veckan att försöka sälja min kull för det är så stökigt med sjukdomar och råttor och elände. Men sen har jag ångrat mig som säkert 20 gånger förr!
    Så heja Heja! Klart du ska ha ett nytt hönshus!

    Veronica

    SvaraRadera
  4. Grattis, så himla fantastiskt roligt!! Jag har inte läst nya Lantliv ännu men vi brukar få den till jobbet och då ska jag leta efter månadens bloggare :-) Du undrade över vilken ras jag har på hönorna och det är dvärgkochin. Att valet föll på dessa beror mycket på storleken i kombo med att ha dem lösa i trädgården emellanåt. Först hade jag "vanliga" värphöns men de rev upp allt jag hade i rabatterna. Dvärgkochin gräver inte lika mycket och har ju framför allt mindre fötter att gräva med så det blir inte lika stora skador. Det är en väldigt trevlig och mysig ras som lätt blir tam. Sen är de så gulliga att se på också och det gör ju sitt till :-) Lycka till med valet! Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till månadens bloggare! :D Jag tycker inte alls det är några orimliga önskemål du har, klart månadens bloggare ska ha allt hon önskar! Lycka till att få med familjen på de tankarna också. ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken ära att få bli månadens bloggare! Kul också att sköldpaddorna börjat visa sig. Lycka till med hönsen.
    Ha det fint
    Titti

    SvaraRadera
  7. Grattis till att ha blivit en kändis med en nästan-kändisträdgård.
    Höns låter onekligen roligt, men jag känner att det kan vara svårt om man behöver åka hemifrån. Och så bor vi mitt i ett villaområde.
    Glad påsk med hönstankar. / Britt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.