torsdag 10 mars 2016

Oss plantor emellan...

I köksfönstret står ett rejält brätte med jordgubbsplantor. Det är ampel-jordgubbarna som jag köpte på mässan i lördags. De börjar redan växa till sig efter att ha kommit in i värmen. Jag försöker ta hand om dem så mycket jag bara kan, men innerst inne vet jag att hela projektet är korkat. Faktiskt så kan jag höra hur de gröna plantorna i brättet ropar till mig:
"Du är en riktig planta du. Vad gör vi inne i värmen så här års? Det dröjer länge innan vi kan flytta ut i jorden. Ska vi stå här och bli gängligare och gängligare har du tänkt?"
Ja, jo... nåt i den stilen har nog plantan (dvs jag) tänkt...


Äntligen lite vårkänslor! Idag luktade det lite vår utomhus, och talgoxen kvittrade så han/hon höll på att smälla av. I helgen som kommer går startskottet till årets första projekt. Då ska hönsgården plockas ner och flyttas till en annan del av trädgården. Hönshuset ska  plockas isär och renoveras. Insidans väggar ska bytas ut och värpredet ska väck. En av sidorna ska få gångjärn så att det blir mer lättarbetat. Sen, när allt är klart, är det dags att välkomna våra nya hönor. Hurra! Jag är SÅ lycklig!

2 kommentarer:

  1. Mmmm, precis vad jag tänkte. Kan du inte ha dem ute? Du bor väl i zon 1. / Britt

    SvaraRadera
  2. Äsch, tror du inte dom klarar sig i alla fall! Och snart kan dom väl komma ut, kanske med nån odlingsväv över sig.....Tänk så många jordgubbar det kommer att bli!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.