söndag 20 mars 2016

Kärt återseende vid dammkanten

Idag tittade den första sköldpaddan upp över vattenytan. Vi hittade henne liggande bland stenarna där hon låg och värmde sig i solen.


Det är lika roligt varje år. Det här är tredje säsongen med sköldpaddor i dammen och jag tycker om dem mer och mer. De gör dammen till en händelse om ni förstår vad jag menar. Det spelar inte så stor roll att de drar ner stenarna så att gummiduken syns eller att de tuggar på ett och annat näckrosblad. Sköldpaddorna är härliga och roliga.


Det här är vår modigaste sköldpadda och det är nästan alltid hon som fastnar på bild. Hon är totalt obrydd om oss och det går bra att lyfta upp henne. Vi gör det inte särskilt ofta men det händer ibland när vi får besök. Särskilt barn vill gärna ta en närmare titt på de märkliga djuren.


Än så länge vill hon inte ha något att äta. Men det är inget vi behöver lägga oss i. Hon börjar äta när hon känner att det är dags.


De resterande sex sköldpaddorna såg vi inte till. Men de kanske är sjusovare och ligger och snarkar på botten fortfarande. Hoppas de vaknar snart, för vi saknar dem.

4 kommentarer:

  1. Det måste vara roligt med sköldpaddorna, det förstår jag. Hittar de mat själva, eller måste ni ge dem något? / Britt

    SvaraRadera
  2. Mysigt med sköldpaddor, jag antar att dom klarar att var ute i dammen även under vintern hos er. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  3. Nejjjjj, va mysigt, tänk ändå, dom vet och känner och dom har överlevt. Fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Så mysigt! Jag, hon ser allt lite nyvaken ut. ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.