tisdag 15 mars 2016

Hej på dig, Minipop!

I lördags sådde jag minimajs. I morse såg jag att de hade tittat upp ur jorden. De är kvicka och snabba de där rackarna. Väldigt bra tycker jag som är en rätt så otålig odlare.


Minimajs får inga hjärtblad utan sticker rakt upp ur jorden som små pilspetsar. De är ljust gulgröna och växer till sig på höjden rätt så fort. När det är dags att plantera om dem brukar de växa till sig mer på bredden än på höjden, vilket gör att när det är dags att sätta ut dem brukar de vara finfina små plantor.


Den här sorten heter "Minipop" och det är tredje säsongen jag har dem. De är såå goda! Än så länge dröjer det innan de får komma ner i pallkragen. Och det dröjer ännu längre innan jag kan skörda och grilla dem. Nåja. "Den som väntar på något gott..." heter det ju.


3 kommentarer:

  1. Jag gillar också det som kommer upp snabbt. Vissa dröjer så ofantligt länge att jag hinner glömma dem.Jag har haft majs, men inte just minimajs. Britt

    SvaraRadera
  2. Låter ju hur gått som helst!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Jag blir ju också sugen på att testa minimajs! Vet du om man kan hitta Minipop i butiker eller måste man beställa på nätet? Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.