tisdag 1 mars 2016

Första mars, appar och sockersubstitut

Hurra! Första mars är här! Visst är det märkligt hur mycket bättre saker och ting känns bara för att man har vänt ett blad i almanackan? För mig är det i alla fall så. Jag vaknade superpigg i morse - redo för vårsådd, trädgårdspyssel och andra trevliga ting.

Men vad gör man när vårruset har infunnit sig och det är tjäle i marken (det väntas dessutom snö i morgon)? Tja, man kan t ex leka med appen Photo Collage. Med bara några klick kan man komponera ihop små bildcollage. Inte för att det ersätter lusten att gräva, men man får i alla fall umgås lite med trädgårdsbilder och det är aldrig fel.



Efter jobbet gick jag ut i trädgården för att leta efter något sött. En sockerfri månad ligger nämligen framför mig (på eget bevåg) så jag hoppas på mängder med riktigt söta vårblommor i rabatterna. En variant på sockersubstitut, tänker jag. Snödroppar och vintergäck hittade jag såklart, men annars var det dåligt om blomning. Fast bladrosetterna har blivit ganska stora på kaprifolen och det var lite kul att se.



Annars har de senaste dagarna inneburit flera goda nyheter och det är med glädje jag ser fram emot trädgårdsåret 2016. Det ska bli så spännande! Jag har dessutom lovat mig själv att bli bättre på att fotografera trädgården. Fler före-och-efter bilder ska jag få till och dessutom lite fler översiktsbilder.
Se det som ett nyårslöfte - nu när det står Mars i almanackan börjar nämligen mitt trädgårdsår. Hihi!

2 kommentarer:

  1. Kul att leka med bilder. Vilka stora knoppar på kaprifolen. Här syns inget. Inte heller på vindruvorna i växthuset. De måtte väl inte ha dött. / Britt

    SvaraRadera
  2. Ja, före och efter bilder är alltid kul. Låter tufft med en sockerfri månad. Önskar dig lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.