måndag 28 mars 2016

Ett misstag som visade sig bli bra. Och en liten bok.

Idag fortsatte målningen/oljningen av växthuset och ju närmare färdig jag blir desto mer nöjd blir jag med färgen. Jag råkade nämligen köpa fel. Jag skulle köpa vanlig transparent träolja, men när jag kom hem från bygghandeln visade det sig att jag hade fått med mig en hink olja med färgpigment i. "Gyllene" stod det klart och tydligt på hinken och jag fattar inte hur jag kunde missa det.

Eftersom jag är av den otåliga typen så brydde jag mig inte om att åka och byta utan satte igång och pensla. Först var jag lite tveksam till färgen, men jag fortsatte. Nu, när jag nästan är klar, är jag supernöjd. Träoljan "Gyllene" visade sig vara en varm, soligt, gyllenbrun träolja som framhäver träets ådror på ett vackert sätt. Dessutom kompletterar den utsidans mörkbruna lasyr på ett jätteläckert vis. När jag är helt klar kommer bilder såklart.


Under eftermiddagen var vi iväg och handlade lite och i affären hittade jag en liten bok som jag genast föll för. "Vad är det för BLOMMA?" heter den och är en enkel uppslagsbok om de vanligaste växterna som finns omkring oss. Kapitlen är indelade efter blommornas färg och verkar otroligt lättanvänd. För några år sedan köpte jag en liknande som handlar om fjärilar, och den har jag haft väldig nytta av. Jag har alltså höga förväntningar på den här blomboken. Så fort blommorna börjar slå ut kommer jag att sitta bredvid dem med boken i högsta hugg, redo att lära mig nya saker. Kunskapsbanken behöver nämligen ständigt fyllas på, tycker jag. Inom så många ämnen som möjligt helst.

Hoppas ni alla har haft en härlig påskhelg och att ni är redo för veckan. Må så gott!

5 kommentarer:

  1. En fjärilsbok med larvbilder hade jag kunnat tänka mig.
    Det låter varmt och fint med färgen. / Britt

    SvaraRadera
  2. Det lät som om jag varit och köpt den färgen, man får liksom lite bråttom ibland när man är på gång och så blir det fel fast det ibland blir jättebra! Kul att du är nöjd!
    Sådana böcker är så bra och roliga att ha! Jag har också en som är indelad efter färg och det är ju faktiskt det första man lägger märke till hos en blomma!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset på träoljan, det är ju just den effekten som blir fin. Vilken tur i oturen! Och en liknande bok har jag sen många år tillbaka. Det är jättetrevligt att kunna kika vad det är för blomma man ser. Det ger ofta även förståelse för vilken typ av natur man befinner sig i.
    Ha en fin dag! Eva

    SvaraRadera
  4. Ibland blir fel rätt ;-) Det är ju på misstag som man hittar nya lösningar så kul att du blev nöjd med färgen. Ser fram emot att se det färdiga resultatet. Smart bok, den ska jag lägga i önskelistan. Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Så där har jag också gjort ett par gånger, köpt kalkvit färg när jag skulle ha vit, och inte en utan två gånger har jag gjort samma misstag! Man blir så arg på sig själv! Sist målade jag väggen ändå, men se jag blev inte nöjd, det blev liksom gultonat, så jag fick vackert åka och köpa ny färg och måla om... ja ja.... Men i ditt fall blev det ju bra! Kul!

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.