torsdag 24 mars 2016

En plan som inte blev av. Men det blev ju bra ändå.

På väg hem i bilen satt jag och funderade över vad jag skulle göra när jag kom hem. Trädgårdsarbete självklart, men vad? Ganska snabbt bestämde jag mig för att ta itu med växthuset. Det skulle tömmas och såpskuras. Japp! Bäst att passa på när vädret är okej.

När jag kom hem bytte jag om och klev ut i trädgården. Jag gick till växthuset och tog på handskar. Sedan gick jag ut ur växthuset, sträckte mig efter en spade och en grep och började gräva om komposterna.

Va?
Jag gör i och för sig alltid så där - har en plan och gör sedan något helt annat. Visserligen behövde komposten grävas om, så det var ju bra att det blev gjort, men ändå...

Lite roligt att se jordlagren. Den nedre delen är riktigt fin mylla.

Vi har fem komposter på ca 1,5 kubik var. Det är ganska lagom till vår trädgård.
Jag brukar tömma två komposter helt varje år och sedan lägga tillbaka sånt som behöver ytterligare tid på sig att förmultna. Dvs de övre lagren från samtliga fem komposter. Jag blandar det halvförmultnade med allt som klipps ner nu på våren.
Resten av den mörka, fantastiska kompostjorden använder jag i våra rabatter och i pallkragarna. Jag tömmer en i taget. Sedan fyller jag på med trädgårdsavfall under säsongen. På det här sättet har jag alltid minst två komposter med finfin jord på våren.


Min favoritspade börjar bli sliten. Jag har visserligen köpt en ny, men den här är så bra. Vi jobbar så bra ihop! Snart ska den få hjälpa mig att få ut kompostjorden i pallkragar och rabatter.

3 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Igenkänning, tänker göra ditt, blir ofta datt, något annat, men också något lika bra, kanske bättre. Hursomhelst bjuder trädgården denna valfrihet, att vi kan välja i stunden. Så är det ju inte alltid utanför "den gröna världen". Blir smått avundsjuk på komposterna... Har ingen alls. I min lilla lilla trädgård... Men blivit sugen, kanske ändå försöka i yttepytteliten skala. Finna platsen, hitta lösningen. För det där med kretsloppet och dessutom samarbetet med spaden, fint beskrivet, så exakt så...
    Fortsatt härlig helg! /Katarina

    SvaraRadera
  2. Så underbart, jag kan känna doften av kompostjord. Det är vad man behöver nu. Glad Påsk. Carita

    SvaraRadera
  3. Åhh så härligt med komposter som fungerar. Du verkar ha jättefina stora fack för ditt trädgårdsavfall. Jag har ståltrådskomposter som jag aldrig orkar vända materialet i. Tror inte det blivit jord i år heller.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.