söndag 13 mars 2016

Bin och humlor i trädgården


Jag hoppas innerligt att det inte har undgått någon att vi behöver hjälpas åt för att rädda bina. De spelar en enormt viktig roll för hela vår planet. Växter, djur och människor är beroende av bin och deras pollinering. Människans sätt att odla - med storskaliga fält, maskiner och bekämpningsmedel - har förändrat möjligheterna för bin och humlor och de har minskat kraftigt i antal. Utan pollinerare står vi inför en miljökatastrof. Så, vad kan vi göra för att hjälpa bina?



För oss trädgårdsmänniskor är det egentligen oerhört enkelt. Vi kan plantera växter och se till att det finns blomning över hela säsongen och se till att det finns ställen för insekterna att bo på.
Nu i mars vaknar bina och då kan vi se till att det finns vårblommor. Under sommarsäsongen finns det ofta mängder med blommor i våra trädgårdar, men hur är det med boplatser? Finns det några gamla stockar, trädgrenar eller insektshotell? De sistnämnda är lätt att fixa själv och kan förövrigt vara otroligt dekorativa.

Vid stora dammen finns mängder med växter, sten och gömställen. Det finns också ett par gamla trädstammar som varje år är bebodda av solitärbin.

Här hemma hos oss försöker vi verkligen erbjuda allt för insekterna. Förutom vattenhål och sten så har vi även trästockar liggande. Men vi kan sannerligen bli bättre. Något insektshotell har jag inte. Än. Jag lovar härmed på heder och samvete att jag kommer att bygga ett i år. Minst ett. Jag lovar också att köpa mängder med vårlökar under året så jag kan erbjuda insekterna ett buffébord nästa år när de vaknar. Det skulle kännas ännu bättre om ni andra ville hänga med. Så, vad säger ni? Kan ni tänka er att bygga ett litet insektshotell i år?



Läs gärna den här lilla artikeln om hur du kan hjälpa till i din egen trädgård: Natur och trädgård
Härifrån har jag också hämtat de två översta bilderna.

5 kommentarer:

  1. Så bra att du slår ett slag för våra viktiga medhjälpare i trädgården. Jag har haft bibatterier, humleholkar och fjärilshotell i många år men den absolut viktigaste åtgärden är att inte använda bekämpningsmedel.

    Humlor nyttjar ofta gamla sorkgångar för att bygga bo så dessa skall man vara rädd om, rishögar ger skydd åt massor av insekter och det finns inget så levande som ett dött träd. Fjärilar behöver skydd under alla sina olika stadier och har man en blommande sälg på tomten så ger den föda åt de allra tidigaste insekterna.

    SvaraRadera
  2. Det har jag tänkt i flera år. Men i år lovar jag! / Britt

    SvaraRadera
  3. Satte faktiskt upp ett insektshotell i slutet på sommaren. Hoppas det hyser någon gäst. De är inte bara till nytta utan också dekorativa.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Det gäller att dra sitt strå till stacken. Själv har jag en väldigt ostädad tomt, gott om boplatser och dessutom sälg. Har hört att sälgblomningen är bra för många insekter. Dessutom har jag planterat massor av vårlök. Så jag gör vad jag kan för att hjälpa till.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  5. Ja, mer bon och blommor åt bin och humlor! Jag försöker verkligen också tänka som du och har ett insektshotell (fast det vet i sjutton om nån bor där). Att har det ostädat är ju inte så svårt att lyckas med och det gillar de också har jag hört ;-) Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.