torsdag 18 februari 2016

Pilvallar och hamling

Jag bor mitt ute på skånska slätten. Här brer åkrarna ut sig åt alla håll och när vinden friskar i ligger grässtråna platta mot marken. Här och var finns samlingar av träd, men någon skog som kan stoppa vinden är det inte tal om. Möjligtvis kan man kalla trädgrupperna för dungar. Möjligtvis.


Längs en av grusvägarna här omkring finns pilar, gamla rester av pilvallen som måste ha löpt längs hela vägsträckan. Att träden ens står upp och skjuter nya skott varje år är ett mirakel. De lever ett hårt liv eftersom träkärnan för längesedan är borta. Stammarna består endast av den yttre barken samt den inre barken där den livgivande näringen transporteras upp till lövverket. Det beror på att trädet fått rötskador efter att den hamlats hårt under många år. Misshandel av trädet eller kulturarv? Tja, det är frågan.


Jag läste en gång att pilen kom till Sverige med munkarna på 1200-talet och då planterades vid klostren. Så det har jag under flera år varit helt övertygad om. Idag läste jag en helt annan historia - att trädet funnits här längre än så och att vikingarna använde sig av pilen. Nåja. Oavsett vilket så visste man i alla fall tidigt att pilens bark och löv innehöll acetylsalicylsyra och genom att tugga på växtdelarna så fick man smärtlindring.



Hamlade träd har ofta fantastiska former. Som den här. Hålet i stammens övre del blir ett öga i min fantasi och det hela blir till en häst eller någon annan spännande varelse med spretande hår.

Nu i februari ska pilarna hamlas och inom kort kommer de här träden vara stubbade. Jag väntar på det. Det är ett vårtecken för mig.

7 kommentarer:

  1. Man ser verkligen att blåsten kan ta i i Skåne. De hamlade pilträden är en säregen bild av Skåne. / Britt

    SvaraRadera
  2. Jag älskar de gamla knotiga pilträden. Speciellt de med hål i, de kan man ha till sockerdrickaträd har jag hört:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Det är så vackert med "pilevallar"! Min man gick i sin ungdom på Alnarp och då fick jag se pilevallar vid olika årstider och det är ju så fint, så fint. Men ack vad det kan blåsa där nere. Kan det här också, eller rättare sagt, här vid Bohuskusten blåser det mer eller mindre för jämnan, men kanske inte så drastiskt som det kan göra på Skåneslätten!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ser fint ut med de lutande träden! Synd att det inte planteras nya som kan ta vid när de gamla är borta...går det inta bara att stoppa ner en kvist som tar sig;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Åh! Vilket intressant och spännande inlägg! Också boendes i Skåne, men om pilen, så välkänd, men ändå okänd på något vis inser jag nu, visste jag ju egentligen mycket lite. Roligt att veta mer. Ja och jag ser figuren med spretande hår och rätt stirrande blick =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. De har spennende urtidsformer. Liker den lutende og gammel mann/kvinne utseende På norsk heter det å kolle trærne. Det er vår. Anne

    SvaraRadera
  7. Spännande med så gamla träd, man undrar vad dom fått vara med om under sin levnadstid. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.