onsdag 10 februari 2016

Guld under ytan och glitter i gräset.

Vår trädgård är långt ifrån inspirerande just nu. Brunt, blött, trist. Det var tur att jag drog på mig gummistövlarna innan jag traskade ut på en liten runda.

Promenaden går till köksträdgården. Här finns inte mycket att se. Men det gör inte så mycket. Faktum är att det ska vara så. För själva guldet finns under jorden.
Som jordärtskockorna till exempel. De mår finfint därunder myllan. Jo, jag har ätit av dem flera gånger och de är verkligen supergoda! Ugnsbakade jordärtskockor med olivolja, flingsalt och svartpeppar. Mums!


Och under halm och jord i en av pallkragarna finns kronärtskockan Herrgård. Jag hivar i väg en ltien trädgårdsbön till den enda trädgårdsguden jag kan komma på - Demeter (som är jordbrukets och fruktbarhetens gudinna i grekiska mytologin) - och hoppas att hon kan hjälpa till att passa lille Herrgård åt mig medan jag är på jobbet.



I andra änden av trädgården är det också händelselöst. Allt liv - fisk och sköldpaddor - dvalar längst nere på botten. Fast det är som det ska. I alla fall långt in i mars. Sen borde det börja spritta i vattenytan igen.



Det är verkligen inte mycket att se på trädgårdsrundan. Inte en enda glittrande färgklick någonstans. Så jag börjar gå mot huset igen. Men på vägen stannar jag upp. Något glimmade till i ögonvrån och jag vänder mig om. Lite glitter har visst följt med julgranen ut och nu gör den sitt bästa att förgylla trädgården. Faktiskt lyckas den ganska bra. Den lyckades så bra att jag hängde upp den lite mer synlig. Den kan gott få vara där tills våren är på väg.




7 kommentarer:

  1. Bra tema. Jag trodde högen var mullvadshög, men det var det inte.
    Våra jordärtskockor kom nog i kläm då vi satte dit nya växthuset som är större än det gamla. Eller så kommer de upp inuti växthuset. Den som lever får se. / Britt

    SvaraRadera
  2. Nu är det mycket som sker, ja, är på gång, under ytan. Vi som vet, vi vet, anar. Så varför inte glädjas åt lite glitter medan väntan är. Härligt!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Den här tiden är riktigt spännande, när man får leta lite och kika extra noga. Du har kronärtsskocka alltså, jag ska försöka så några frön snart! Det verkar inte helt lätt att övervintra dem..? De får väl röta om de står för fuktigt eller hur är det? Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ja, just nu är kanske trädgården inte så inspirerande men snart, snart dyker det upp små godingar både här i var! Det är ju iaf samma för oss alla och jag tror det är bra att längta ibland :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Så förväntansfull tid vi har nu... Så mycket som vilar just nu, i väntan att få spira och vakna till liv. Tack för en mysig promenad i din vinterträdgård!
    Ha en fin dag! Eva

    SvaraRadera
  6. Det är en spännande tid nu, man vet ju att det finns massor av sevärdheter som finn under den svarta blöta jorden, bara att ge sig till tåls en tid till . Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Gillar glittret i trädgården! Man borde ha mer glitter i trädgården nu för det ser inte roligt ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.