söndag 7 februari 2016

Fingerborgsblommor

I år blir det MÅNGA fingerborgsblommor i rabatten. Det gör absolut ingenting. De är så välkomna. Att det redan nu finns mängder med ljusgröna bladknyten tycker jag känns extra bra. Det går redan nu att föreställa sig de höga blomstänglarna bland de andra växterna. Sånt piggar upp så här i februari.


Här hemma har vi bara blomning vartannat år. Varje säsong tänker jag att jag ska så frön så att vi har fingerborgsblommor varje år, men det har liksom inte blivit av. I år ska jag verkligen vara duktigare på det där. Det kan ju inte vara så rasande svårt att få tag på småplantor i år för blomning nästa sommar? Faktum är att jag tror att det räcker med att åka hem till systern någon dag och tigga till sig några självsådda plantor. Bara så du vet, söstra mi, rätt som det är dyker jag upp med spaden. Hihi!


Fingerborgsblommor frösår sig lätt, men jag tycker inte att det gör någonting. Det är väldigt lätt att gallra bland småplantorna. För egen del har jag en stor nygrävd rabatt som måste fyllas upp, så jag ser fram emot att kunna flytta dit lite plantor i sinom tid.

6 kommentarer:

  1. Håller helt med, fingerborgsblommor är lätta att rycka upp om de blir för många, fast det händer ju sällan. Bra att kunna byta plantor sinsemellan!
    Verkligen tråkigt att höra om hönsen. Hur gör du med hönshuset, chansar på att sjukdomen går att sanera eller bygga nytt?
    Jodå här läggs det en del ägg för nu vill de ruva. I höstas däremot var det lite glesare ett tag. Två lade sig att ruva vid jul, men de fick faktiskt ge sig. Jag körde upp dem.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Håller helt med, fingerborgsblommor är lätta att rycka upp om de blir för många, fast det händer ju sällan. Bra att kunna byta plantor sinsemellan!
    Verkligen tråkigt att höra om hönsen. Hur gör du med hönshuset, chansar på att sjukdomen går att sanera eller bygga nytt?
    Jodå här läggs det en del ägg för nu vill de ruva. I höstas däremot var det lite glesare ett tag. Två lade sig att ruva vid jul, men de fick faktiskt ge sig. Jag körde upp dem.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Jag har också en del såna som flyttar runt. Kommer dom upp på fel ställe är det ju lätt att flytta dom. Dom pryder ofta sin plats. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Som sagt, de frösår sig lätt. Det brukar jag också låta dem göra. För det är ju inga problem alls att rensa bort dem man inte vill ha. Eller flytta dem. Eller hämta hos sin syster. / Britt

    SvaraRadera
  5. Det är en rikedom att ha massor med småplantor av fingerborgsblomman i trädgården - kommer att bli så läckert i sommar när de blommar hos dig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också fingerborgsblommor och de får gärna frösåsig själva. Numera dyker de upp lite varstans och det är kul tycker jag när naturen själv får vara med och bestämma :- Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.